Show simple item record

Las tareas de composición textual como ventana a la enseñanza de la escritura en la escuela primaria

dc.creatorMárquez, María Silvina
dc.creatorScheuer, Nora Isabel
dc.creatorAguilar Bascopé, José Fernando
dc.creatorPérez Echeverría, María Puy
dc.date2023-06-09
dc.date.accessioned2023-07-03T21:09:43Z
dc.date.available2023-07-03T21:09:43Z
dc.identifierhttp://revistas.uach.cl/index.php/estped/article/view/7128
dc.identifier10.4067/S0718-07052022000400397
dc.identifier.urihttps://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/230689
dc.descriptionWe explore which aspects teachers prioritize in the textual composition tasks. A specially designed questionnaire was answered by 27 teachers from the Argentinian North Patagonia. Teachers’ descriptions of such tasks were coded according to the cognitive processes, attitudes and characteristics of the text written by the students. Multivariate statistics techniques were applied to study associations among the cognitive processes, attitudes and text’s characteristics that we were able to identify when we were informed by the teachers of the purposes, the tasks and their evaluation. Results show two main families of tasks: textual composition as a means to influence students’ knowledge and attitudes or restricted to textualizing canonical knowledge about written language. The combinations of the tasks proposed by each teacher enables us to infer four profiles of conceptions concerning the teaching of composition. The interpretive and inter-constructive profiles encompass the vast majority of teachers.en-US
dc.descriptionSe exploran los aspectos que los docentes priorizan en las tareas escolares de composición textual. En el contexto de un cuestionario, 27 docentes de la norpatagonia argentina describieron dos tareas que habitualmente proponen a sus estudiantes. Se identificaron sus referencias a los procesos cognitivos, las actitudes y el texto escrito por los estudiantes al informar los propósitos, las actividades y la evaluación de esas tareas y se estudiaron sus asociaciones mediante técnicas estadísticas multivariadas. Éstas evidenciaron dos familias principales de tareas según la composición sea un medio para incidir en los conocimientos y actitudes de los estudiantes, o se restrinja a textualizar conocimientos canónicos de la lengua escrita. Las formas de combinación de las dos tareas propuestas por cada docente revelan cuatro perfiles de concepciones sobre la enseñanza de la composición, siendo el interpretativo y el inter-constructivo los que reúnen la neta mayoría de docentes.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherUniversidad Austral de Chile, Facultad de Filosofía y Humanidades.es-ES
dc.relationhttp://revistas.uach.cl/index.php/estped/article/view/7128/8170
dc.sourcePedagogical Studies; Vol. 48 No. 4 (2022); 397-418en-US
dc.sourceEstudios Pedagógicos; Vol. 48 Núm. 4 (2022); 397-418es-ES
dc.source0718-0705
dc.source0716-050X
dc.subjectconcepciones de los docenteses-ES
dc.subjectenseñar a escribires-ES
dc.subjectprocesos cognitivoses-ES
dc.subjectperfiles docenteses-ES
dc.subjectteacher’s conceptionsen-US
dc.subjectteaching to writeen-US
dc.subjectcognitive processesen-US
dc.subjectteacher profilesen-US
dc.titleThe textual composition tasks as a window to the writing teaching in primary schoolen-US
dc.titleLas tareas de composición textual como ventana a la enseñanza de la escritura en la escuela primariaes-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record