Show simple item record

Estudio sobre la comprensión del concepto de patrimonio que subyace al marco curricular de Chile

dc.creatorAroca Toloza, Carolina
dc.creatorSanhueza Henríquez, Susan
dc.creatorViviani Montalva, María Jesús
dc.creatorPuentes Chávez, Daniela
dc.date2023-06-09
dc.date.accessioned2023-07-03T21:09:43Z
dc.date.available2023-07-03T21:09:43Z
dc.identifierhttp://revistas.uach.cl/index.php/estped/article/view/7129
dc.identifier10.4067/S0718-07052022000400419
dc.identifier.urihttps://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/230690
dc.descriptionThe functions of selection, organization and distribution of knowledge are key functions in the curriculum which demand sustained and close attention since the ideological paths acquired by the curriculum updating undertaken depend on them, whether stated or not. (Ferrada y Oliva, 2016). Within this context, this research aims at analyzing the comprehension of the concept of heritage and its theoretical scopes in the educational programs of the country. Drawing from the content analysis of programs in preschool, elementary and high school education the following categories were created: a) heritage approach, b) type of learning objective and content, c) didactic transfer and d) types of teaching resources. The results reveal a conservative vision of heritage, specifically from a monumental and historic approach based on a single, homogeneous national identity. Thus, the curriculum is determined by a curricular approach which is mono-disciplinary and technical. The recommendations are directed towards the rescue and diversification of cultural knowledge and its transformation into pedagogical knowledge.en-US
dc.descriptionLa selección, organización y distribución del conocimiento son funciones centrales del currículum, en las cuales se demanda atención permanente, pues de ellas dependen los rumbos ideológicos que adquieren las renovaciones curriculares que se emprenden. La investigación propone analizar la comprensión que tiene el concepto de patrimonio y sus alcances teóricos en los programas educativos en Chile. A partir del análisis de contenido a los programas de educación infantil, educación primaria y educación secundaria se levantaron las categorías de: a) enfoque de patrimonio b) tipo de objetivos de aprendizaje y contenidos, c) transferencia didáctica d) tipos de recursos educativos. Los resultados evidencian una concepción del patrimonio conservadora, con perspectiva monumentalista e histórica sustentado en una identidad nacional única y homogénea. En consecuencia, el currículum está determinado por un enfoque curricular monodisciplinar y técnico. Las recomendaciones se orientan al rescate y diversificación de los conocimientos culturales y su transformación en conocimiento pedagógico.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherUniversidad Austral de Chile, Facultad de Filosofía y Humanidades.es-ES
dc.relationhttp://revistas.uach.cl/index.php/estped/article/view/7129/8171
dc.sourcePedagogical Studies; Vol. 48 No. 4 (2022); 419-434en-US
dc.sourceEstudios Pedagógicos; Vol. 48 Núm. 4 (2022); 419-434es-ES
dc.source0718-0705
dc.source0716-050X
dc.subjectpatrimonioes-ES
dc.subjectcurrículumes-ES
dc.subjectculturaes-ES
dc.subjectconocimientoses-ES
dc.subjectheritageen-US
dc.subjectcurriculumen-US
dc.subjectcultureen-US
dc.subjectknowledgeen-US
dc.titleStudy on the comprehension of the heritage concept underlying the curriculum framework in Chileen-US
dc.titleEstudio sobre la comprensión del concepto de patrimonio que subyace al marco curricular de Chilees-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record