• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Universidad de Chile
  • Acta Bioethica
  • View Item
  •   Home
  • Universidad de Chile
  • Acta Bioethica
  • View Item

Ethics and academic integrity in doctoral training: the case of doctorates in education in Chilean universities

Ética e integridad académica en la formación doctoral: el caso de los doctorados en educación en las universidades chilenas;
Ética e integridade acadêmica na formação pós-graduada: o caso dos doutorados em educação nas universidades chilenas

Author
González-Acuña, Juan Carlos

Muñoz, Carla

Valenzuela, Jorge

Full text
https://actabioethica.uchile.cl/index.php/AB/article/view/70906
Abstract
This article analyzes to what extent and how training programs for future researchers in doctoral education address the challenge of integrating ethical training in their curricular design. Based on a documentary review of course plans and postgraduate programs in education active in Chile, the explicit presence of ethical aspects and academic integrity in their training plans was examined. Through a thematic analysis of the official documentation of the programs, we identified and analyzed various elements related to research ethics and academic integrity addressed in doctoral training, their prevalent approach normative or ethical discernment, their orientation proactive or preventive and the depth with which these aspects are treated. The results show that only one-third of the current programs explicitly address ethical training in research and that in these cases, their approach tends to emphasize more formal than substantive aspects, mainly limited to compliance with the informed consent protocol.
 
El presente artículo analiza, a partir de una revisión documental de planes y programas de curso de los doctorados en Educación activos en Chile, en qué medida y cómo los programas de formación de futuros investigadores en educación doctoral abordan el desafío de integrar la educación ética en su diseño curricular. Mediante un análisis temático de la documentación oficial de los programas se identificaron y analizaron diversos elementos relacionados con ética de la investigación e integridad académica abordados en la formación doctoral, su enfoque prevalente (normativo o de discernimiento ético), su orientación (propositiva o de prevención) y la profundidad con que son tratados esos aspectos. Los resultados muestran que solo un tercio de los actuales programas abordan de manera explícita la formación ética en investigación, y que, en estos casos, su abordaje tiende a subrayar aspectos más formales que de fondo, acotados fundamentalmente al cumplimiento del protocolo de consentimiento informado.
 
O presente artigo analisa, a partir de uma revisão documental de planos e programas de curso dos doutorados em Educação ativos no Chile, em que medida e como os programas de formação de futuros investigadores em educação pós-graduada abordam o desafio de integrar a educação ética em seu plano curricular. Mediante uma análise temática da documentação oficial dos programas se identificaram e analisaram diversos elementos relacionados com ética da investigação e integridade acadêmica abordados na formação pós-graduada, seu enfoque prevalente (normativo ou de discernimento ético), sua orientação (propositiva ou de prevenção) e a profundidade com que são tratados esses aspectos. Os resultados mostram que só um terço dos atuais programas abordam de maneira explícita a formação ética em investigação, e que, nestes casos, sua abordagem tende a ressaltar aspectos mais formais que substanciais, limitados fundamentalmente ao cumprimento do protocolo de consentimento informado.
 
Metadata
Show full item record

Related items

Showing items related by title, author, creator and subject.

  • BERNAT DE OLEZA, DOCTOR EN BERNAT DE OLEZA, DOCTOR EN LEYES Y LECTOR DE VOLUMEN PARVUM EN BOLONIA (1398-1400) 

    Antonio Planas Rosselló; Universidad de les Illes Balears. Revista de Estudios Histórico-Jurídicos; N° 41 (2019)
  • Hijiene: informe de los doctores Schneider i Wormald sobre el trabajo del doctor don A. Murillo 

    Schneider,; Wormald,. Anales de la Universidad de Chile; 1872: tomo 41, ene.-dic., sección 1; Pág. 459-485
  • Funcion universitaria en honor del doctor Sazie.-Sesio de claustro pleno, celebrada, el domingo 6 de octubre de 1867, en el gran salon del nuevo edificio de la Universidad, para rendir homenaje a la memoria del doctor don Lorenzo Sazie. 

    ,. Anales de la Universidad de Chile; 1867: tomo 29, ene.-dic.; Pág. 807-822
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB