• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Universidad de Playa Ancha
  • Nueva Revista del Pacífico
  • View Item
  •   Home
  • Universidad de Playa Ancha
  • Nueva Revista del Pacífico
  • View Item

1.- CIUDAD INFRA: MARGINALIDAD E INTEGRIDAD EN LA VANGUARDIA DEL INFRARREALISMO

Author
Acero, Nibaldo; Universidad de Playa Ancha

Full text
http://www.nuevarevistadelpacifico.cl/index.php/NRP/article/view/265
Abstract
Resumen: Este ensayo busca problematizar al Infrarrealismo en tanto vanguardia (neovanguardia o vanguardia revolucionaria) y explorar aquellos elementos que la sustentan. En dicho intersticio se propone que el Infrarrealismo demandaría un análisis crítico-histórico, a la luz de la tradición del concepto de vanguardia. Por su propia naturaleza disruptiva, polifónica y rizomática, donde lo urbano ha transformado su propia obra y en aquella ciudad han encontrado su guarida, proponemos cinco ejes centrales para la conformación de este movimiento: la ciudad como espacio simbólico para la experimentación artística; 2) el flâneur y deriva; 3) la polifonía, en tanto arquitectónica grupal y mecanismo de producción 4) La (auto)marginación de la cultura; y 5) una ética vital, que deviene en defensa de la integridad del artista. Abstract: This essay has two objectives: to problematize Infrarrealism as an avant-garde (neo-avantgarde or revolutionary avant-garde) and to explore those elements that would sustain it as such. It is because of that interstice of being either a neo-avant-garde or a revolutionary avant-garde that we propose that Infrarrealism would demand a critical-historical analysis, in the light of the tradition of the concept of avant-garde. Due to its own disruptive, polyphonic and rhizomatic nature, where the urban has transformed its own work and in that city they have found their lair (“the dead end”, as Mario Santiago wrote), we propose five central axes for the conformation of this movement, and that converse closely with the elements of a series of avant-gardes, especially Latin American: 1) the city as a symbolic space for artistic experimentation; 2) the flâneur and drift; 3) polyphony, as a group architecture and production mechanism; 4) the (self-) marginalization of culture; and 5) a vital ethic, which becomes a defense of the artist's integrity.
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB