Roots of the essay film in Latin America
Raíces del cine ensayo en Latinoamérica
dc.creator | Celedón Bórquez, Gustavo | |
dc.creator | González San Martín, Patricia | |
dc.date | 2023-07-28 | |
dc.date.accessioned | 2023-08-30T19:37:43Z | |
dc.date.available | 2023-08-30T19:37:43Z | |
dc.identifier | http://revistas.academia.cl/index.php/actos/article/view/2433 | |
dc.identifier | 10.25074/actos.v5i9.2433 | |
dc.identifier.uri | https://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/232656 | |
dc.description | This paper proposes that certain cinematographic manifestations of the sixties and seventies are part of what is currently called, more appropriately, essay film. On the one hand, they are genuine and singular cinematographic pieces in relation to the European essay film, marking an important difference by constituting themselves as material reflections and not strictly formal. Likewise, the Latin American essay film of those years establishes roots, linked to politics, criticism and aesthetics, very different from the current definitions, of an analytical and linguistic nature. Without being modern, it builds alternative subjective processes, materializes cinematographic thought and discusses important concepts, such as Deleuze's image-time. Without elaborating a list, this paper generates a conceptual framework in which certain pieces from the period can be considered essays. | en-US |
dc.description | El presente escrito propone que ciertas manifestaciones cinematográficas de los años sesenta y setenta se inscriben dentro de lo que actualmente se llama, con mayor propiedad, cine ensayo. Por un lado, se trata de piezas cinematográficas genuinas y singulares en relación al ensayo cinematográfico europeo, marcando una diferencia importante al constituirse como reflexiones materiales y no estrictamente formales, al decir de la mayoría de los estudios sobre cine ensayo en general. Asimismo, el ensayo cinematográfico latinoamericano de aquellos años establece unas raíces, ligadas a la política, a la crítica y a la estética, muy diferentes a las definiciones actuales, de carácter analítico y lingüístico. Sin llegar a ser moderno, por razones que aquí se discutirán, construye procesos subjetivos alternos, materializa el pensamiento cinematográfico y discute conceptos importantes, como el de la imagen-tiempo en Deleuze. Sin elaborar una lista, el presente escrito genera un marco conceptual con el cual ciertas piezas de la época pueden ser consideradas ensayísticas. Se nombran algunas. | es-ES |
dc.format | application/pdf | |
dc.language | spa | |
dc.publisher | Universidad Academia Humanismo Cristiano | es-ES |
dc.relation | http://revistas.academia.cl/index.php/actos/article/view/2433/2594 | |
dc.rights | Derechos de autor 2023 Revista Actos | es-ES |
dc.source | Revista Actos; Vol. 5 Núm. 9 (2023): Revista Actos; 3-24 | es-ES |
dc.source | 2452-4727 | |
dc.source | 10.25074/actos.v5i9 | |
dc.title | Roots of the essay film in Latin America | en-US |
dc.title | Raíces del cine ensayo en Latinoamérica | es-ES |
dc.type | info:eu-repo/semantics/article | |
dc.type | info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
This item appears in the following Collection(s)
-
ACTOS
\([0-9]{4}\)