Show simple item record

Deriva migrante y decir verdadero en la película “Perro Bomba” (2019).

dc.creatorCastillo Vega, César
dc.date2023-07-28
dc.date.accessioned2023-08-30T19:37:43Z
dc.date.available2023-08-30T19:37:43Z
dc.identifierhttp://revistas.academia.cl/index.php/actos/article/view/2447
dc.identifier10.25074/actos.v5i9.2447
dc.identifier.urihttps://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/232658
dc.descriptionRecently, migration from Haiti has taken over the Chilean national imagination, mobilizing various types of reactions and representations. In cinema, some films have tackled this phenomenon in a contemporary way, among them the fiction film of the year 2019 entitled “Perro Bomba”. In this text, I propose to analyze some scenes from this film seeking to analytically trace certain keys about the migrant situation from a reading that emphasizes the racialized nature of the power relations in which migration is represented and the relationship with discourses that exercise forms of resistance, either what we will call hidden discourse, following Scott, or what we will highlight as parrhesia, following Foucault. Based on the elements around the problem of the Haitian migration experience in Chile and the question of hidden discourse and parrhesia, four moments are reviewed below, based on shots and sequences of the film, which are considered relevant to understand the way this film stresses the Haitian migrant experience in Chile.en-US
dc.descriptionRecientemente la migración desde Haití se ha tomado el imaginario nacional chileno, movilizando diversos tipos de reacciones y representaciones. En el cine, algunas películas han abordado este fenómeno de forma contemporánea, destacando entre ellas el filme de ficción del año 2019 titulado “Perro Bomba”. En este texto me propongo analizar algunas escenas de esta película buscando rastrear analíticamente ciertas claves sobre la situación migrante desde una lectura que enfatiza el carácter racializado de las relaciones de poder en que se representa la migración y la relación con discursos que ejercen formas de resistencia, ya sea lo que llamaremos discurso oculto, siguiendo a Scott, o lo que destacaremos como parresía, siguiendo a Foucault. A partir de los elementos en torno al problema de la experiencia de la migración haitiana en Chile y la cuestión del discurso oculto y la parresía, se revisan a continuación cuatro momentos, a partir de planos y secuencias del filme, que se consideran relevantes para comprender el modo en que esta película tensiona la experiencia migrante haitiana en Chile.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherUniversidad Academia Humanismo Cristianoes-ES
dc.relationhttp://revistas.academia.cl/index.php/actos/article/view/2447/2592
dc.rightsDerechos de autor 2023 Revista Actoses-ES
dc.sourceRevista Actos; Vol. 5 Núm. 9 (2023): Revista Actos; 43-63es-ES
dc.source2452-4727
dc.source10.25074/actos.v5i9
dc.titleMigrant drift and true saying in the film “Perro Bomba” (2019)en-US
dc.titleDeriva migrante y decir verdadero en la película “Perro Bomba” (2019).es-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record