Show simple item record

Educación artística en América Latina y el Caribe, los desafíos de la formación docente.

dc.creatorMorales Aceitón, Maciel
dc.date2023-07-28
dc.date.accessioned2023-08-30T19:37:43Z
dc.date.available2023-08-30T19:37:43Z
dc.identifierhttp://revistas.academia.cl/index.php/actos/article/view/2475
dc.identifier10.25074/actos.v5i9.2475
dc.identifier.urihttps://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/232661
dc.descriptionThis paper focuses on the issues and challenges to the training and professional development of teachers in Latin America and the Caribbean. The first part explains why it is necessary to teach art in schools and gives an account of the situation of the subject in the school context in different countries in the region. The second part focuses on teacher training, highlighting the tensions and shortcomings of teacher training in Arts Education. At the regional level, we observe that there is an enormous number of teachers with little or no arts training who teach the subject. We also found marked differences in the training of teachers depending on the public or private nature of the establishments where they work. For example, in countries such as Chile, Colombia or El Salvador public schools have a higher percentage of teachers specialised in the subject. This article proposes an in-depth study of the case of Chile and the visual arts, based on fieldwork in which 44 teachers from the metropolitan region belonging to different types of schools were observed and interviewed.en-US
dc.descriptionEste trabajo se centra en las problemáticas y los desafíos focalizándose en la formación y desarrollo profesional docente en América latina y el Caribe. La primera parte presenta algunos fundamentos de por qué es necesario enseñar arte en las escuelas y da cuenta de la situación de la asignatura en el contexto escolar de diferentes países de la región. La segunda parte se concentra en la formación docente, destacando las tensiones y carencias de la formación de profesores en Educación artística. A nivel regional observamos que existe una enorme cantidad de profesores con escasa o nula formación artística que imparten la asignatura. También encontramos marcadas diferencias en la formación de profesores según el carácter público o privado de los establecimientos en donde éstos se desempeñan. Así, en países como Chile, Colombia o El Salvador, por ejemplo, son las escuelas privadas las que cuentan con un mayor porcentaje de profesores especializados en la materia. Se propone   profundizar el caso de Chile y las artes visuales, a partir de un trabajo de terreno en donde se observaron y entrevistaron a 44 docentes de la región metropolitana pertenecientes a diferentes tipos de establecimientos escolares.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherUniversidad Academia Humanismo Cristianoes-ES
dc.relationhttp://revistas.academia.cl/index.php/actos/article/view/2475/2589
dc.rightsDerechos de autor 2023 Revista Actoses-ES
dc.sourceRevista Actos; Vol. 5 Núm. 9 (2023): Revista Actos; 96-108es-ES
dc.source2452-4727
dc.source10.25074/actos.v5i9
dc.titleArts education in Latin America and the Caribbean, the challenges of teacher training.en-US
dc.titleEducación artística en América Latina y el Caribe, los desafíos de la formación docente.es-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record