Show simple item record

Hilanderas en la oscuridad (tejiendo una sinfonía cósmica): Notas sobre la obra arácnida de Tomás Saraceno

dc.creatorLorca, Paulo Andreas
dc.date2023-07-14
dc.date.accessioned2023-08-30T19:41:02Z
dc.date.available2023-08-30T19:41:02Z
dc.identifierhttps://revistaaisthesis.uc.cl/index.php/RAIT/article/view/29441
dc.identifier10.7764/Aisth.73.13
dc.identifier.urihttps://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/232669
dc.descriptionThe present study examines examines the arachnid work of the artist Tomás Saraceno— Galaxies Forming along Filaments; Hybrid Webs; Arachnid Orchestra —in light of its affinity with ideas proposed by Quentin Meillassoux and Timothy Morton as answers to the non-human turn in contemporary thought and arts. I argue that Saraceno’s work, in its different stages—reticular, hybrid and bioacoustic—, not only renders hierarchies inoperative between types of knowledge, but destabilizes presupposed notions about artistic authorship, agency and technic.  The junction between animal and technological, human and non-human in a symbiotic making of this work makes it necessary to reconsider the concept of creation, in order to re-establish that reconciliation between poiesis and physis which Heidegger had already proposed. In each and every stage of Saraceno’s artistic collaboration with spiders, we see a movement towards an ethic of objects without hierarchy that points to the direction of an axiology that inverts the universe of the formal (from the concept of formless of Georges Bataille) in order to liberate art from the supremacy of the visual and the human.en-US
dc.descriptionEl presente estudio examina la obra arácnida del artista Tomás Saraceno—Galaxies Forming along Filaments; Hybrid Webs; Arachnid Orchestra—con especial atención a su afinidad con las ideas planteadas por Quentin Meillassoux y Timothy Morton en respuesta los giros no-humanos en el arte y el pensamiento contemporáneos. Planteo que el trabajo de Saraceno hace patente en sus diversas etapas—reticular, híbrida y bioacústica—no sólo la des-jerarquización de los saberes que confluyen en la construcción de la obra, sino que desestabiliza además nociones sobreentendidas de autoría, agencia y técnica en el arte. El cruce de lo animal y lo tecnológico, de lo humano y lo no-humano en el hacer simbiótico de esta obra hace necesario que replanteemos el concepto de creación, en vistas de restablecer aquella reconciliación que Heidegger la había establecido entre poiesis y physis. En cada una de las etapas del arte con arañas que lleva a cabo Saraceno, vemos un movimiento hacia una ética de los objetos sin jerarquía, que nos lleva a pensar en una axiología que invierte el universo de lo formal (desde el concepto de lo informe de Georges Bataille) para liberar el arte del imperio de lo humano y lo visual.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherInstituto de Estética. Facultad de Filosofíaes-ES
dc.relationhttps://revistaaisthesis.uc.cl/index.php/RAIT/article/view/29441/51533
dc.rightsDerechos de autor 2023 Paulo Andreas Lorcaes-ES
dc.rightshttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0es-ES
dc.sourceAISTHESIS: Revista Chilena de Investigaciones Estéticas; No. 73 (2023): Aisthesis 73; 253-275en-US
dc.sourceAISTHESIS: Revista Chilena de Investigaciones Estéticas; Núm. 73 (2023): Aisthesis 73; 253-275es-ES
dc.source0718-7181
dc.subjectspider, arch-fossil, Studio Saraceno, symbiotic art, formlessen-US
dc.subjectaraña, archi-fósil, Studio Saraceno, arte simbiótico, lo informees-ES
dc.titleWeavers in the dark (knitting a cosmic symphony): Notes on the Arachnid Work of Tomás Saracenoen-US
dc.titleHilanderas en la oscuridad (tejiendo una sinfonía cósmica): Notas sobre la obra arácnida de Tomás Saracenoes-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.typeArtículoses-ES


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record