Show simple item record

dc.creatorFonseca, Alberto
dc.creatorSoler, Carlos
dc.date2023-07-17
dc.date.accessioned2023-08-30T19:41:14Z
dc.date.available2023-08-30T19:41:14Z
dc.identifierhttps://revistaaisthesis.uc.cl/index.php/RAIT/article/view/53595
dc.identifier10.7764/Aisth.73.7
dc.identifier.urihttps://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/232689
dc.descriptionSince the popularization of drugs in the mid-twentieth century and their social, economic and cultural impact, the entire planet was transformed. Colombia, due to the specific conditions of its geography and the idiosyncrasies of its people, has been an ideal scenario for the production, circulation, distribution and consumption of psychotropic substances. Throughout the recent history of the country, journalists, lawyers and politicians, among others, have understood that the illegality of drugs does not admit concessions, because drug trafficking adapts easily to any expression of violence. From the geographical peripheries, artists and intellectuals have been included in that debate, contributing to a varied and suggestive repertoire of works. This review of cultural productions linked to drug trafficking seeks to build a cartography to guide our way out of this quagmire. Surely, the specific vision of the Colombian case can enlighten the rest of Latin American countries.en-US
dc.descriptionA partir de la popularización de las drogas a mediados del siglo XX y su impacto social, económico y cultural, todo el planeta se transformó. Colombia, por las condiciones específicas de su geografía y la idiosincrasia de sus gentes, ha sido un escenario idóneo para la producción, circulación, distribución y consumo de sustancias psicotrópicas. A lo largo de la historia reciente del país, periodistas, abogados y políticos, entre otros, han entendido que la ilegalidad de las drogas no admite concesiones, porque el narcotráfico se adapta con total facilidad a cualquier expresión de la violencia. Desde las periferias geográficas los artistas e intelectuales se han incluido en ese debate contribuyendo con un repertorio variado y sugestivo de obras. Esta revisión de archivo de las producciones culturales ligadas al tráfico de drogas busca la construcción de una cartografía que permita la orientación para encontrar la salida del laberinto. Con toda seguridad la visión específica del caso colombiano puede iluminar al resto de países de Latinoamérica.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherInstituto de Estética. Facultad de Filosofíaes-ES
dc.relationhttps://revistaaisthesis.uc.cl/index.php/RAIT/article/view/53595/51549
dc.rightsDerechos de autor 2023 Alberto Fonseca, Carlos Soleres-ES
dc.rightshttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0es-ES
dc.sourceAISTHESIS: Revista Chilena de Investigaciones Estéticas; No. 73 (2023): Aisthesis 73; 137-161en-US
dc.sourceAISTHESIS: Revista Chilena de Investigaciones Estéticas; Núm. 73 (2023): Aisthesis 73; 137-161es-ES
dc.source0718-7181
dc.subjectDrug trafficking and literatureen-US
dc.subjectColombia and drug traffickingen-US
dc.subjectnarconarrativesen-US
dc.subjectliterature and drugsen-US
dc.subjectColombian cultural productionen-US
dc.subjectLiteratura y narcotráfico Latinoaméricaes-ES
dc.subjectProducción cultural Colombiaes-ES
dc.subjectnarconarrativa colombianaes-ES
dc.subjectliteratura y drogases-ES
dc.subjectLiteratura colombiana contemporáneaes-ES
dc.titleEscribir sobre el narcotráfico: relatos adictivoses-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.typeArtículos dossieres-ES


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record