Show simple item record

Narco-é(ste)ticas visuales en reconversión: ¿de la narcocultura a una mirada femenina?

dc.creatorOrnelas Ramirez, Anaïs
dc.date2023-07-14
dc.date.accessioned2023-08-30T19:41:15Z
dc.date.available2023-08-30T19:41:15Z
dc.identifierhttps://revistaaisthesis.uc.cl/index.php/RAIT/article/view/53661
dc.identifier10.7764/Aisth.73.5
dc.identifier.urihttps://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/232691
dc.description How have stories about narcos evolved since the original boom of the subgenre? This article evaluates the transition from a masculine perspective in film and TV about drug trafficking – where antiheroes were highly popular – to a female gaze that seeks to highlight care as a reaction to said conflict. Our work focuses on four films that feature narco-violence as their background: Tigers Are Not Afraid (Issa López 2017), Identifying Features (Fernanda Valadez 2020), Prayers For The Stolen (Tatiana Huezo 2021) and La Civil (Teodora Mihai 2021). These films tell four stories of women striving to survive in a context filled with forced disappearances. These disappearances have become a recurring trope in recent narco-fictions and embody the violence and corruption that has plagued Mexico for the past two decades. The search for justice of these heroines becomes an initiation for the main characters, which transforms them and extracts them from their initial situation of vulnerability and subordination.en-US
dc.description¿Cómo han evolucionado las ficciones sobre el narco desde el boom inicial del sub-género? Este artículo interroga el paso, en los productos audiovisuales, de una perspectiva masculina del conflicto, caracterizada por la popularidad de los héroes/villanos, hacia una perspectiva que llamamos femenina y que subraya la importancia de los cuidados ante la violencia del conflicto. Nuestro trabajo se concentra en cuatro largometrajes de ficción que tienen como trasfondo la guerra de las drogas: Vuelven (Issa López 2017), Sin señas particulares (Fernanda Valadez 2020), Noche de fuego (Tatiana Huezo 2021) y La civil (Teodora Mihai 2021). En estas cuatro historias de mujeres, las directoras presentan las desapariciones forzadas como la cristalización de la violencia y la corrupción que se viven en México desde hace varias décadas y la busqueda que realizan los personajes principales se convierte en un periplo iniciático que transforma a las heroínas, extrayéndolas de su situación de subordinación.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherInstituto de Estética. Facultad de Filosofíaes-ES
dc.relationhttps://revistaaisthesis.uc.cl/index.php/RAIT/article/view/53661/51493
dc.rightsDerechos de autor 2023 Anaïs Ornelas Ramirezes-ES
dc.rightshttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0es-ES
dc.sourceAISTHESIS: Revista Chilena de Investigaciones Estéticas; No. 73 (2023): Aisthesis 73; 102-118en-US
dc.sourceAISTHESIS: Revista Chilena de Investigaciones Estéticas; Núm. 73 (2023): Aisthesis 73; 102-118es-ES
dc.source0718-7181
dc.subjectfilmen-US
dc.subjectfeminismen-US
dc.subjectforced disappearancesen-US
dc.subjectfemenine representationen-US
dc.subjectfemale gazeen-US
dc.subjectcinees-ES
dc.subjectfeminismoes-ES
dc.subjectdesaparicioneses-ES
dc.subjectrepresentación feministaes-ES
dc.subjectmirada femeninaes-ES
dc.titleRevised narco-aesthetics/ethics : from narcoculture to a female gaze?en-US
dc.titleNarco-é(ste)ticas visuales en reconversión: ¿de la narcocultura a una mirada femenina?es-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.typeArtículos dossieres-ES


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record