The semantics of racism in the most read Chilean press
La semántica del racismo en la prensa chilena de mayor lectura
Author
Sáez Gallardo, Julio
Full text
https://revistaalpha.ulagos.cl/index.php/alpha/article/view/102410.32735/S0718-22012022000541024
Abstract
The objective of this paper is to describe the semantic strategies, or cognitive representations, that El Mercurio and La Cuarta, Chilean newspapers, create about mapuche culture, in relation to the press coverage given to the hunger strike organised by prisoners of this ethnic group. For this, the discursive strategies used by the newspapers mentioned before, and the representation of their interrelationship with the macrostructures in journalism, which finally aim to analyze the lexicalization in the configuration of the mapuche otherness, were studied. The methodology consists of Critical Discourse Analysis (CDA) –in relation to the ideological square (Van Dijk, 1999) and lexicalization– and the Velazquez’ model (2011) for the study of the journalist discourse related to the superstructure and macrostructure of news. As a conclusion, the newspapers analysed use semantic and cognitive strategies to discriminate based on ethnocentrism, giving it a specific ideological square and polarisation between Others and Us. El presente trabajo tiene por objetivo describir las estrategias semánticas o representaciones cognitivas que construyen los diarios chilenos El Mercurio y La Cuarta, acerca de la cultura mapuche, a propósito de la cobertura periodística otorgada a la huelga de hambre protagonizada por prisioneros de esta etnia. Para ello, estudiaremos las estrategias discursivas usadas por los diarios mencionados y su correlación con las macroestructuras periodísticas que las reflejan, para finalmente analizar la lexicalización en la configuración de la alteridad mapuche. Se utiliza como metodología el Análisis Crítico del Discurso (ACD) –en relación con el cuadrado ideológico (Van Dijk, 1999) y la lexicalización– y el modelo de Velázquez (2011) para el estudio del discurso periodístico en cuanto a la superestructura y la macroestructura de la noticia. Se concluye que los diarios analizados utilizan estrategias semántico-cognitivas etnocéntricas y discriminadoras al dar forma al cuadrado ideológico y su polarización entre los Otros /Nosotros.