Creation of a Female Subject from the Afro-Brazilian and Mapuche narrative in the novels through “holy space” in Ana María Gonçalves’ Um defeito de Cor and Ruth Fuentealba Millaguir’s Cherrufe. La Bola de Fuego.
Construcción de una sujeto femenina en la narrativa afrobrasileña y mapuche a través del “Espacio sagrado” en las novelas Um defeito De Cor de Ana María Gonçalves y Cherrufe. La bola de fuego de Ruth Fuentealba Millaguir
Author
Lizana-Miranda, Paola
Full text
https://revistaalpha.ulagos.cl/index.php/alpha/article/view/102610.32735/S0718-22012022000541026
Abstract
This reading suggests to deal with what has been denominated as holy space, understanding it as the literary representation of beliefs and and its ritual manifestations present in the works of Ruth Fuentealba Millaguir, Cherrufe (2008) and Ana Maria Gonçalves Um defeito de cor [2006] (2009). We propose that this space emerges within the Afro-Brazilian and Mapuche narrative a female individual that related with symbolic system of its community interweave the traces of genre, race and sexuality in the subjective constitution. In addition, we claim that through the link between women and the sacred, the subjectivity that emerges in the works analyzed is presented as preserving and reproducing the culture and their most precious knowledge, indispensable for the individual and collective survival of their peoples. Esta lectura propone abordar lo que hemos denominado espacio sagrado, entendiéndolo como la representación literaria de las creencias religiosas y sus manifestaciones rituales presentes en las obras Cherrufe (2008) de Ruth Fuentealba Millaguir y Um defeito de cor [2006] (2009) de Ana Maria Gonçalves. Planteamos que este espacio hace emerger dentro de la narrativa afrobrasileña y mapuche una sujeto femenina que en su relación con el sistema simbólico de su comunidad entreteje las marcas de género, raza y sexualidad en la constitución subjetiva. Afirmamos también que mediante el vínculo entre la mujeres y lo sagrado la subjetividad que emerge en las obras analizadas se presenta como presevadora y reproductora de la cultura y sus saberes más preciados, imprescindibles para la supervivencia individual y colectiva de sus pueblos.