Between the aesthetics of picturesque and the documentary uses: the images of popular types and customs in Chile and Peru’s 19th century visual culture
Entre lo pintoresco y lo documental: los tipos populares en la cultura visual de Chile y Perú durante el Siglo XIX.
Author
Delpiano Kaempffer, María José
Full text
https://revistaalpha.ulagos.cl/index.php/alpha/article/view/89210.32735/S0718-2201202100052892
Abstract
Images of popular types and customs were set up as fundamental repertoires in the structure of nation imaginaries in Latin America, hence the importance of its study in order to understand nineteenth-century visual culture in territories such as Chile and Peru. These representations were mainly developed from manual media, in which are discussed matters of taste, associated to an aesthetic of the picturesque; this shows the tensions and convergences of various functions and demands of the model image. However, during the second half of the nineteenth century, this tradition will confront the emergence of the photographic medium. The repercussions and transformations which this implied will be discuss in the present article, considering both the documentary and the informative component that photography would have boost into a repertoire which was mostly constituted, though not exclusively, by an aesthetic of the picturesque. In this way, this paper proposes a historiographic reading that analyses the setting-up of this tradition through particular cases refer to the Chilean and Peruvian context, to think afterwards its reformulation following the incursion of the technical device. LLas imágenes de tipos populares se erigieron como repertorios angulares en la conformación de los imaginarios de nación en América Latina, de ahí la importancia de su estudio para comprender la cultura visual decimonónica de territorios como Chile y Perú. Estas representaciones se desarrollaron fundamentalmente a partir de medios manuales (pintura y estampa), y en ellas se debaten cuestiones de gusto, asociadas a una estética de lo pintoresco, y se evidencian las tensiones y convergencias de varias funciones y demandas de la imagen modélica. Sin embargo, durante la segunda parte del siglo XIX, esta tradición se enfrentará al advenimiento del medio fotográfico. Las repercusiones y transformaciones que esto implicó serán discutidas en el presente artículo, considerando el componente documental e informativo que la fotografía habría potenciado en un repertorio constituido particularmente, aunque no exclusivamente, en una estética de lo pintoresco. De esta manera, el ensayo propone una lectura historiográfica que analiza la constitución de esta tradición mediante casos particulares referidos al contexto chileno y peruano, para luego pensar su reformulación tras la incursión del aparato fotográfico.