• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Universidad de Los Lagos
  • Alpha: Revista de Artes, Letras y Filosofía
  • View Item
  •   Home
  • Universidad de Los Lagos
  • Alpha: Revista de Artes, Letras y Filosofía
  • View Item

Phenomenology of Affectivity: form, color and image in Kandinsky’s abstract painting

Fenomenología de la afectividad: forma, color e imagen en la pintura abstracta de Kandinsky

Author
Díaz Erbetta, Myriam

Full text
https://revistaalpha.ulagos.cl/index.php/alpha/article/view/842
10.32735/S0718-2201202000051842
Abstract
The present article analyzes the problem of affectivity in French philosopher Michel Henry's conception of Phenomenology of life, conceived of as the foundation of the subjectivity and the essence of the manifestation. Henry analyzes the work of the painter Vasily Kandinsky, showing how abstract and non-figurative painting expresses in colors and forms something invisible, which is the essence of the painting and coincides with the Life. Kandinsky's conception of abstraction refers to the invisible and the inner content, which expresses itself through colors and forms, being the life itself in its fundamental subjective pathos. In this way, the art becomes the only language capable to express the radicality of the affective life, because it does not represent anything exterior or foreign, being its content the life itself.
 
El presente artículo analiza el problema de la afectividad en la concepción de la Fenomenología de la vida del filósofo francés Michel Henry, quien la concibe como fundamento de la subjetividad y esencia de la manifestación. Henry realiza un análisis de la obra del pintor Vasily Kandinsky, y muestra cómo la pintura abstracta, no figurativa, logra expresar en los colores y formas aquello invisible que es la esencia de la pintura y que coincide a su vez con la Vida. La concepción de abstracción elaborada por Kandinsky refiere al contenido invisible e interior, que se expresa a través de colores y formas, pero que es la vida misma en su pathos subjetivo fundamental. De este modo, según Henry, el arte se transformaría en único lenguaje para expresar la radicalidad de la vida afectiva, porque no representa nada exterior o extraño, su contenido es la vida misma.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB