• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Universidad de Los Lagos
  • Alpha: Revista de Artes, Letras y Filosofía
  • View Item
  •   Home
  • Universidad de Los Lagos
  • Alpha: Revista de Artes, Letras y Filosofía
  • View Item

Interfaces university - society in the transdisciplinary prospective: Social Communication and Institutional-web Discourse associated with the organization of knowledge in Universities in Chile

Interfaces universidad - sociedad en la prospectiva transdisciplinaria: Comunicación Social y Discurso Institucional-web asociado a la organización del conocimiento en Universidades en Chile

Author
Contreras, Paulo

Jiménez, Javiera

Browne, Rodrigo

Oliva-Figueroa, Iván

Full text
https://revistaalpha.ulagos.cl/index.php/alpha/article/view/791
10.32735/S0718-2201202000050791
Abstract
The following investigation had as an objective to analyse the usages of the Institutional Discourse (ID) from Chilean universities self-described as complex, in relation to the Knowledge Organization (KO) and relevant inter-disciplinaries initiatives that are informed at the level of static structures and pieces of news published on each official website. In this context, and, through a Critical Discourse Analysis (CDA), the communicative strategies deployment is explored, as well as the production and broadcasting of their institutional discourse. Likewise, their exposure and disposal on web pages. On this basis, the qualitative information is contributed to the discussion around the formats and social communication devices, referred to the concepts of inter and trans-disciplines in the context of higher education in the nation. The results, reflect the emergency, centrality and communicational value of the inter and trans-disciplinary prospective in the Chilean university context. However, the epistemological and methodological conditions are evidenced for its organizational, critical, and sustainable deployment
 
La presente investigación tuvo por objetivo analizar los usos del discurso institucional de universidades chilenas autodefinidas como complejas en relación a la organización del conocimiento e iniciativas inter-transdisciplinarias relevantes informadas a nivel de estructuras estáticas y noticias en sitios web oficiales de cada una de ellas.  En este contexto y a través de un Análisis Crítico del Discurso, se indaga en el despliegue de estrategias comunicativas, la producción y difusión del discurso institucional, como asimismo,  su exposición y disposición en las páginas web. Desde esta base, se contribuye con información cualitativa a la discusión en torno a los formatos y dispositivos de comunicación social referidos a las nociones de inter y transdisciplina en el contexto de la educación superior en el país. Los resultados dan cuenta de la emergencia, centralidad y valor comunicacional de la prospectiva inter y transdisciplinaria en el contexto universitario chileno, no obstante, también evidencian las condicionantes epistemológicas y metodológicas para su despliegue organizacional crítico y sostenible.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB