Show simple item record

Retos epistemológicos de la interculturalidad en contexto indígena

dc.creatorQuilaqueo, Daniel
dc.creatorSartorello, Stefano
dc.date2019-01-02
dc.date.accessioned2023-08-30T19:47:36Z
dc.date.available2023-08-30T19:47:36Z
dc.identifierhttps://revistaalpha.ulagos.cl/index.php/alpha/article/view/00163
dc.identifier10.32735/S0718-220120180004700163
dc.identifier.urihttps://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/232860
dc.descriptionIn this paper, we analyze the notion of interculturality through the epistemic asymmetries between indigenous and school knowledge. The analysis considers a critical perspective of the concept of interculturality and an indigenous epistemic-pedagogical approach for the development of intercultural educational knowledge, based on social and cultural aspects. We argue that the school system denies the epistemic rationalities supported by the indigenous knowledge system and hinders intercultural articulation when only the own cultural aspects are emphasized. Finally, we conclude that the challenge for critical interculturality, in indigenous context, is structural-epistemological.en-US
dc.descriptionEn este ensayo examinamos la concepción de interculturalidad a partir de las asimetrías epistémicas entre los conocimientos indígenas y los conocimientos de la escuela. El análisis considera una perspectiva crítica del concepto de interculturalidad y un enfoque epistémico-pedagógico indígena de generación de conocimientos educativos interculturales, basado en lo social y cultural. Argumentamos que el sistema escolar niega las racionalidades epistémicas que sustentan el sistema de conocimiento indígena y dificulta la articulación intercultural cuando se enfatizan solo los aspectos culturales propios. Concluimos que el desafío para una interculturalidad crítica, en contexto indígena, es epistemológico estructural.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherDepartamento de Humanidades y Arte. Universidad de los Lagos.es-ES
dc.relationhttps://revistaalpha.ulagos.cl/index.php/alpha/article/view/00163/175
dc.rightsDerechos de autor 2018 Revista Alphaes-ES
dc.rightshttps://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0es-ES
dc.sourceALPHA: Revista de Artes, Letras y Filosofía; Núm. 47 (2018): Diciembre; 47-61es-ES
dc.source0718-2201
dc.source0716-4254
dc.subjectInterculturalityen-US
dc.subjectindigenous knowledgeen-US
dc.subjectepistemological pluralityen-US
dc.subjectInterculturalidades-ES
dc.subjectconocimiento indígenaes-ES
dc.subjectpluralidad epistemológicaes-ES
dc.titleEpistemological challenges of interculturality in indigenous contextsen-US
dc.titleRetos epistemológicos de la interculturalidad en contexto indígenaes-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.typeArtículo originales-ES


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record