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Folil Mapudungun: organization basis of communicative method for mapuche language teaching and learning

Folil mapudungun: organización de un método con enfoque comunicativo para la enseñanza-aprendizaje de la lengua mapuche

Author
Becerra, Rodrigo

Full text
https://revistaalpha.ulagos.cl/index.php/alpha/article/view/00089
10.32735/S0718-220120180004600089
Abstract
Folil Mapudungun is a multidimensional method, based on a communicative approach, for teaching and learning Mapuche as a second language (L2). It was designed for adult learners in a context where Mapudungun is a “language specific to the territory”, a heritage language and a community language. It is also the result of twelve years of research aiming to formulate objectives, and produce and systematize contents. At present, the method is constituted by eight lessons, developed and published in a textbook. This paper presents the method content organization according to three axes: transverse organization (based on six functional and formal categories), longitudinal organization (based on discursive, cultural and methodological principles), and local organization (based on methodological principles as well). It is claimed that the use of these three axes allows us to overcome the methodology-content dichotomy, and to favor the development of the various communicative competences used in everyday life.
 
Folil Mapudungun, fruto de doce años de producción y de sistematización de objetivos y contenidos, es un método comunicativo multidimensional de enseñanza-aprendizaje de la lengua mapuche, como segunda lengua (L2), orientado a jóvenes y adultos, en un contexto donde el mapudungun es lengua propia del territorio, lengua heredada y comunitaria. Hasta el momento, el método está integrado por ocho lecciones de estudio, desarrolladas y publicadas. En este artículo se presenta en detalle la organización de contenidos según sus tres ejes: transversal (basado en seis categorías, tanto funcionales como formales), longitudinal (de bases discursiva, cultural y metodológica) y local (también de base metodológica). Se concluye que la concurrencia de los ejes definidos permite superar la dicotomía entre contenidos y metodología, a la vez que favorece el desarrollo de las diversas competencias que actúan en la comunicación cotidiana.
 
Metadata
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Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
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