Beliefs and social networks: the reinvention of the popular in digital narratives
Creencias y redes sociales: la reinvención de lo popular en las narrativas digitales
Author
Aguirre Aguilar, Genaro
Abstract
Roland Barthes (2019) said that myth could be understood as a speech that observes certain conditions that allow it to become a myth. With this, is it possible that the digital media are favoring narrative forms where myths typical of Latin American popular culture come into force? This question finds a turning point in an ongoing investigation on myths, legends and new spiritualities in the mentalities of Latin America, for which narratives built daily in three social networks and a video channel are analyzed. Following Barthes, in this study, speech is a communicative device that meets the conditions to build myths, being that a myth "constitutes a communication system"; therefore, digital media favor forms of speech that narrate legends and recreate myths nested in the imaginary of Latin America. Without talking about results yet, this article analyzes some narratives spread on social networks that allow us to recognize in them the cultivation of beliefs that wander between rationality, the emotional and magical thinking; practices that affect some of the media phenomena typical of an ethos that today defines what is popular. Roland Barthes (2019) sostuvo que el mito podía entenderse como un habla que observa ciertas condiciones que permiten constituirse en mito. Con esto, ¿es posible que los medios digitales estén favoreciendo formas narrativas donde mitos propios de la cultura popular latinoamericana cobren vigencia? Esta pregunta encuentra punto de inflexión en una investigación en curso sobre mitos, leyendas y nuevas espiritualidades en las mentalidades de América Latina, para la cual se analizan narrativas construidas cotidianamente en tres redes sociales y un canal de video. Siguiendo a Barthes, en ese estudio el habla es un dispositivo comunicativo que reúne condiciones para construir mitos, siendo que un mito “constituye un sistema de comunicación”; por lo tanto, los medios digitales favorecen formas de habla que narran leyendas y recrean mitos anidados en el imaginario de América Latina. Sin hablar de resultados aún, este artículo analiza algunas narrativas difundidas en redes sociales que permiten reconocer en ellas el cultivo de creencias que deambulan entre la racionalidad, lo emocional y el pensamiento mágico; prácticas que inciden en algunos fenómenos mediáticos propios de un ethos que hoy define lo popular.