Profane readers: exploring the phenomenon of literature reading in women from popular sectors
Lectoras profanas: una exploración al fenómeno de la lectura de literatura en mujeres de los sectores populares
Author
Duarte Acquistapace, Deborah
Abstract
The article explore practices and experiences of reading literature in women from popular sectors through “reading biographies”. The readers' discourses coincide in describing the act of reading through the model of enchantment, however, the mode of enchantment described dialogues critically with the referent formulations of the field: the "bad reading" (Catelli, 1995; Batticuore, 2017), "escape" (Radway, 1991) and ethical practical trends (Bourdieu, 2003; Lahire, 1993, 2004). First, enchantment is not passive, involves the possibility of experiencing sensations and emotions. Feminist analyses around affective responses to texts (Radway, 2000; Pearce, 1997; Littau 2008 and Holmes, 2021) contributed to the analysis of this aspect. Second, there is an active search for the state through a series of characteristics of the texts capable of enabling it that we approach with the tools of the "sociology of attachment" (Hennion, 2012; Benzecry, 2012). Third, the state of enchantment, as a practice with social significance, is presented as a space for working ipseity, that is, individual singularity, from conflict or differentiation with the roles defined by social relations (Dubet, 2010). El artículo propone explorar prácticas y experiencias de lectura de literatura de mujeres de sectores populares a partir de biografías de lectura. Los discursos de las lectoras coinciden en describir el acto de lectura a través del modelo del encantamiento, sin embargo, el modo de encantamiento descripto dialoga de manera crítica con las formulaciones referentes del campo: la “mala lectura” (Catelli, 1995; Batticuore, 2017), el “escape” (Radway, 1991) y las disposiciones ético prácticas (Bourdieu,2003; Lahire, 1993, 2004). Primero, el encantamiento no es pasivo, sino que implica la posibilidad de experimentar sensaciones y emociones. Los análisis feministas en torno a las respuestas afectivas a los textos (Radway, 2000; Pearce, 1997; Littau 2008 y Holmes, 2021) contribuyeron al análisis de este aspecto. Segundo, existe una búsqueda activa del estado a través de una serie de características de los textos susceptibles de habilitarlo que abordamos a partir de las herramientas de la “sociología del apego” (Hennion, 2012; Benzecry, 2012). Tercero, el estado de encantamiento, en tanto práctica con significación social, se presenta como un espacio de trabajo de la ipseidad, es decir, de la singularidad individual, a partir del conflicto o diferenciación con los roles definidos por las relaciones sociales (Dubet, 2010).