Hervi, Palomo, Alberto Vivanco, Pepe Huica y Eduardo de la Barra: Crossed trajectories
Hervi, Palomo, Alberto Vivanco, Pepe Huica y Eduardo de la Barra: Trayectorias cruzadas
Author
Gómez, Diana
Abstract
This article aims to reconstruct the professional trajectories of cartoonists Hervi, Palomo, Alberto Vivanco, Pepe Huinca and Eduardo de la Barra to account for the Chilean cultural field during the sixties (Gilman, 2012). We propose that, when their professional trajectories crossed, these cartoonists gave rise to a new graphic humor that incorporated marginalized social sectors and carried out a critical reading of Chilean society. In this process, the magazines La Chiva (1968-1970) and La Firme (1972-1973) were fundamental, which functioned as spaces for sociability that allowed them to work jointly and collectively. Este artículo tiene como objetivo reconstruir las trayectorias profesionales de los dibujantes Hervi, Palomo, Alberto Vivanco, Pepe Huinca y Eduardo de la Barra para dar cuenta del campo cultural chileno durante la época de los sesenta (Gilman, 2012). Planteamos que, al cruzarse sus trayectorias profesionales, estos dibujantes dieron origen a un nuevo humor gráfico que incorporó a los sectores sociales marginados y realizó una lectura crítica de la sociedad chilena. En este proceso fueron fundamentales las revistas La Chiva (1968-1970) y La Firme (1972-1973), las cuales funcionaron como espacios de sociabilidad que les permitió a estos dibujantes trabajar de manera conjunta y colectiva.