”A General Sentiment of the World": El Encuentro de la Canción Protesta, Cuban Cosmopolitanism and Music as a Revolutionary Weapon (1967-1970)
”Un sentimiento general del mundo”: El Encuentro de la Canción Protesta, cosmopolitanismo cubano y la música como arma revolucionaria (1967-1970)
Author
Hermosilla, Matías
Abstract
This research analyzes the project of the Cuban government to globally consolidate a cosmopolitan influence in the First and Third World, using popular music, particularly protest music, as a tool for disseminating political and social ideas. Through its cultural institution, Casa de las Américas, in 1967, this institution organized El Encuentro de la Canción Protesta, a world meeting in Cuba with musicians from Asia, United States, Latin America, Europe, and Africa. The purpose of this event was to encourage the musicians who attended the meeting to approach the revolutionary potential of popular music. After this international meeting, they set out to create a repertoire, that is, a collection of songs that were shared, acquired, and adapted into various languages while retaining their sounds of folkloric origin. This event consolidated a global market for left-wing music and set up a solidarity network of musicians who defended the role of popular music as a revolutionary weapon. Esta investigación analiza el proyecto del gobierno cubano por consolidar globalmente una influencia cosmopolita en el primer y el tercer mundo, utilizando la música popular, particularmente de protesta, como una herramienta de difusión de ideas políticas y sociales. A través de su institución cultural, Casa de las Américas, en 1967, se organizó “El Encuentro de la Canción Protesta”, un encuentro mundial en Cuba con músicos de Asia, Estados Unidos, América Latina, Europa y África. Este evento tuvo como objetivo impulsar a los músicos que asistieron al Encuentro a definir el potencial revolucionario de la música popular. Después de esta reunión internacional, se propusieron crear un repertorio, es decir, un conjunto de canciones que se intercambiaron, aprendieron y tradujeron a una variedad de idiomas, pero que conservaron sus sonoridades de origen folclórico. Este evento consolidó un mercado global de música de izquierda y, también, configuró una red de solidaridad de músicos que defendían el rol de música popular como un arma revolucionaria.