La brecha digital en Brasil y la accesibilidad como derecho fundamental
The digital divide in Brazil and the accessibility as a fundamental right
Author
Gabardo, Emerson
C. de Freitas Firkowski, Olga Lúcia
Aguilar Viana, Ana Cristina
Abstract
La investigación analiza el problema de la desigualdad digital en Brasil. Nos basamos en indicadores oficiales, además de la literatura sobre el tema. Sostenemos que abordar la brecha digital solo con datos generales puede dar lugar a conclusiones genéricas y, en consecuencia, propuestas ineficaces. Proponemos que las particularidades de los individuos, junto con su lugar de residencia, tienen un impacto significativo en la identificación de la desigualdad. Recopilamos investigaciones sobre accesibilidad digital y exclusión social. Los resultados demuestran el aumento del acceso a las tecnologías de la información en Brasil hasta 2018. Sin embargo, hemos identificado un acceso digital desigual. El artículo concluye que la accesibilidad digital debe entenderse como un derecho fundamental en Brasil para exigir políticas públicas específicas para revertir la situación. The research analyses the problem of digital inequality in Brazil. We are based on official indicators, in addition to the literature on the subject. We argue that tackling the digital divide by general data alone can result in generic conclusions and, consequently, ineffective proposals. We propose that the particularities of individuals, together with their place of residence, have a significant impact on the identification of inequality. We collect research on digital accessibility and social exclusion. The results demonstrate the increase in access to information technologies in Brazil until 2018. However, we have identified unequal digital access. The article concludes that digital accessibility must be understood as a fundamental right in Brazil to demand specific public policies to reverse the situation.
Metadata
Show full item recordRelated items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
Digital communication: Operational definition and approach to participation in the form of digital inclusion/exclusion
Pignuoli Ocampo, Sergio. MAD; No. 46 (2022); 70-83 -
The role of technological infrastructure in relation to the digital divide and the digital literacy in hundred educational institutions of Colombia.
Sánchez, Luis; Reyes, Ana María; Ortiz, Diana; Olarte, Fredy. Calidad en la Educación; Nº 47 (2017): Revista Calidad en la Educación; 112-144 -
From Graphical User Interface Design to the Configuration of a Digital Object. Materiality and Digital Ontology
Castañeda Arredondo, Erika Cecilia. Diseña; Núm. 15 (2019): Estética en la interacción; 70-93