Simondon's critique of modern anthropocentrism
La crítica de Simondon al antropocentrismo moderno
Author
Angulo Vera, Pablo
Full text
https://revistas.ucsc.cl/index.php/revistafilosofia/article/view/177210.21703/2735-6353.2022.21.02.11
Abstract
This essay summarizes philosopher Gilbert Simondon's critique of modern anthropocentrism and the conceptions of technology developed in the 20th century by certain philosophical currents that, according to him, stem from what he calls a facile humanism, which circumscribe technical development to instrumental rationality and the distinction between means and ends. Simondon's proposal to get out of the framework of these visions, which he considers reductionist, is to broaden our view of technique, not to focus on the relationship between means and ends, and to delve into the knowledge of the modes of existence of technical objects. Simondon's view invites us to rethink our relationship with technique and beyond that, to even revise our ontological conceptions in favor of what we know today as relational ontologies. For the French philosopher, technique is a bridge between our ritual past and our present that persists in the co-existence of all living and non-living beings that make up the techno-ecosystem. El presente ensayo resume la crítica del filósofo Gilbert Simondon al antropocentrismo moderno y a las concepciones sobre la técnica desarrolladas en el siglo XX por ciertas corrientes filosóficas que provienen, según él, de lo que denomina un humanismo fácil, que circunscriben el desarrollo técnico a la racionalidad instrumental y a la distinción entre medios y fines. La propuesta de Simondon para salir del marco de estas visiones que considera reduccionistas, es ampliar nuestra mirada sobre la técnica, no centrarnos en la relación entre medios y fines y adentrarnos en el conocimiento sobre los modos de existencia de los objetos técnicos. La mirada de Simondon nos invita a repensar nuestra relación con la técnica y, más allá incluso, a revisar nuestras concepciones ontológicas inclinándose por las que hoy conocemos como ontologías relacionales. La técnica para el filósofo francés es un puente entre nuestro pasado ritual y nuestra actualidad que persiste en la co-existencia de todos los seres, vivos y no vivos que conforman el tecno ecosistema.