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The Existence of God and the Essence of Truth: San Anselmo's Ontological Argument in Light of Heidegger

La existencia de Dios y la esencia de la verdad: el argumento ontológico de San Anselmo a la luz de Heidegger

Author
Crichton, Cristina

Full text
https://revistas.ucsc.cl/index.php/revistafilosofia/article/view/2040
10.21703/2735-6353.2018.17.01.02
Abstract
This article offers a new interpretation of Saint Anselm's ontological argument for the existence of God. The author's purpose is to demonstrate that the importance of this argument goes beyond its suitability or logical validity. In fact, the author suggests that its value can be understood as a result of its crucial position within what Heidegger calls the determination of the essence of truth. The article begins by explaining that, according to Heidegger, the modern conception of adaequatio corresponds to the Copernican Revolution. The author then demonstrates that this allows for an interpretation of Anselm's ontological argument as an argument that opens up the possibility for the Copernican Revolution to occur. The article then questions this interpretation and suggests that there is an inherent ambiguity in Anselm's argument. Finally, the author argues that this ambiguity allows for the argument to be situated within a crucial position in Heidegger's formulation of the determination of the essence of truth. The article concludes by suggesting that the importance of Anselm's argument lies in being a starting point from which a determination of the essence of truth was to be explicitly assumed in a later time period.
 
En este artículo ofrezco una nueva interpretación del argumento ontológico de San Anselmo. Mi propósito es demostrar que la importancia de este argumento va más allá de estar a favor de su idoneidad o de su validez lógica. De hecho, sugiero que su valor puede ser entendido como resultado de su posición crucial dentro de lo que Heidegger llama la determinación de la esencia de la verdad. Comenzaré por explicar que, según Heidegger, la concepción moderna de la adaequatio corresponde a la Revolución Copernicana. Luego demostraré que esto permite interpretar el argumento ontológico de Anselmo como un argumento que abre la posibilidad al acontecimiento de la Revolución Copernicana. Continuaré poniendo en cuestión esta interpretación y sugeriré que hay una ambigüedad inherente en el argumento de Anselmo. Finalmente argumentaré que esta ambigüedad permite situarlo dentro de una posición crucial dentro del planteamiento de Heidegger de la determinación de la esencia de la verdad. Concluiré sugiriendo que la importancia del argumento de Anselmo reside en ser un punto de partida desde el cual una determinación de la esencia de la verdad iba a ser explícitamente asumida en una época posterior a la suya. 
 
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