• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Universidad de Concepción
  • Revista de Historia
  • View Item
  •   Home
  • Universidad de Concepción
  • Revista de Historia
  • View Item

Miguel de Olivares and the Compendio della storia geografica, naturale e civile del regno del Chile (1776). Interpreting the Compendio through the image of Chile

Miguel de Olivares y el Compendio della storia geografica, naturale e civile del regno del Chile (1776). Interpretación del Compendio a través de la imagen de Chile

Author
Sartori, Matteo

Full text
https://revistas.udec.cl/index.php/historia/article/view/9810
10.29393/RH29-29MOMS10029
Abstract
This article sheds light on the first image of the Compendio della storia geografica, naturale e civile del regno del Chile (Bologna, 1776), a representation of Chilean socio-natural landscape. To date, the work has been entirely attributed to Juan Ignacio Molina or Felipe Gómez de Vidaurre. However, there are some contradictions between the image, the text, and the works of the two Jesuits. Comparing it with all the Chilean Jesuits works on Chile, before and after their expulsion (1767), the aim is to understand which Jesuit may have participated in the creation of the first figure and what cultural meanings underlie it. The research found a possible involvement of Jesuit Miguel de Olivares in the process of engraving the first image and a marked indigenous cultural exclusion and oppression.
 
Este artículo arroja luz sobre la primera imagen del Compendio della storia geografica, naturale e civile del regno del Chile (Bolonia, 1776), una representación del paisaje socio-natural chileno. Hasta la fecha, la obra se ha atribuido íntegramente a Juan Ignacio Molina o Felipe Gómez de Vidaurre. Sin embargo, existen algunas contradicciones entre la imagen, el texto y las obras de los dos jesuitas. Comparándola con todas las obras sobre Chile escritas por los jesuitas chilenos, antes y después de su expulsión (1767), se pretende entender qué jesuita pudo participar en la creación de la primera figura y qué significados culturales subyacen en ella. La investigación encontró una posible participación del jesuita Miguel de Olivares en el proceso de grabado de la primera imagen y una marcada exclusión y opresión cultural indígena.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB