Eulogia Aravena: Trajectory of knowledge and craft in writing at the turn of the century in Chile
Eulogia Aravena: Trayectoria de saberes y oficio en las letras en el cambio de siglo en Chile (XIX-XX)
Author
Montero Miranda, Claudia
Alvarado Toledo, Camila
Abstract
This article aims to present the life trajectory and professionalization of Eulogia Aravena as an editor and teacher. She was an intellectual of the 19th and 20th centuries who also worked as a cultural manager, activist, liberal, and feminist. Through her work in media production, both in sections and texts, she professionalized herself by engaging in political and social interventions. The research combines various methodologies such as reviewing newspaper sections, genealogical reconstruction, and text analysis. Thus, we argue that women, upon entering the public sphere, developed strategies related to the development of letter-related professions, such as editing and teaching, which collectively speak to their professionalization and positioning within diverse cultural and political spheres. Este artículo tiene como objetivo presentar la trayectoria vital y profesionalización como editora y maestra de Eulogia Aravena. Esta mujer fue una intelectual del siglo XIX y XX que además ejerció como gestora cultural, activista, liberal y feminista. Desde el oficio del hacer medios tanto secciones como textos, se profesionalizó haciendo intervención política y social. La investigación considera una combinación de metodologías como revisión de secciones de periódicos, reconstrucción genealógica, análisis de texto. De tal forma, planteamos que en el ingreso al espacio público las mujeres desarrollaron estrategias relacionadas con el desarrollo de oficios del ejercicio de la letra, como la edición y la docencia, los que en su conjunto hablan de una profesionalización que las posicionó en diversos lugares del campo cultural y político a la vez.
Metadata
Show full item recordRelated items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
Physical Education in Chile: One Tells the History of the Discipline in the Writings of the First Official Publication of Physical Education Institute of the University of Chile (1934-1962)
Poblete Gálvez, Carolina; Moreno Doña, Alberto; Rivera García, Enrique. Pedagogical Studies; Vol. 40 Núm. 2 (2014); 265-282 -
Desafíos de planificación urbana en la definición de valores patrimoniales en el sur de Chile. Un estudio de caso de Valdivia: Una ciudad de madera en el sur de Chile/Urban planning challenges in the definition of heritage values in southern Chile. A cas
Saelzer, Gerardo; Asuah, Augustine Yaw; Hosni, Jilan; Ruiz-Tagle, Antonio. Urbano; V.22, N.40 (NOV. 2019): MISCELÁNEA; 88 - 107 -
Teaching and learning law and artificial intelligence in Chile: On the minor in Artificial Intelligence and Law at the Universidad Autónoma de Chile
Contreras Vásquez, Pablo; Azuaje Pirela, Michelle; Díaz Fuenzalida, Juan Pablo; Bedecarratz Scholz, Francisco; Bozzo Hauri, Sebastián; Finol González, Daniel. Revista Pedagogía Universitaria y Didáctica del Derecho; Vol. 8 Núm. 2 (2021); 281-302