Lights, camera, persuasion!: Sergei Eisenstein, the propagandist filmmaker of the Soviet Union and his ideology (1925-1929)
¡Luces, cámara, persuasión!: Sergei Eisenstein, el cineasta propagandista de la Unión Soviética y su ideología (1925-1929)
Author
Román Vidal, Sebastián
Abstract
Through this work on the Soviet filmmaker Sergei Eisenstein, the propaganda techniques employed in two of his films, Strike and The General Line, will be analyzed. It raises the question of whether these techniques originate from Eisenstein's own ideological conviction or if they stem from coerced instruction by the state. In search of answers, the author's writings, the aforementioned films, as well as the events surrounding their production and release, will be reviewed. The evidence suggests a sincere conviction on the part of the artist regarding the principles of Soviet socialism, albeit from a personal and heterodox perspective, which did not exempt him from problems with censorship and his colleagues. Por medio de este trabajo sobre el cineasta soviético Sergei Eisenstein, se analizarán los recursos propagandísticos que emplea en dos de sus películas: La Huelga y Lo Viejo y lo Nuevo, aunque de allí surge la duda si éstos se originarían desde una convicción ideológica propia o a partir de una instrucción coaccionada por el Estado. En busca de respuestas, se revisarán los escritos del autor, ambas películas mencionadas, además de los hechos alrededor de su producción y estreno. La evidencia nos hablaría de un convencimiento sincero del artista acerca de los preceptos del socialismo soviético, aunque en una perspectiva propia y heterodoxa, lo cual no lo dejaría exento de problemas con la censura y sus colegas.