The de-financing of the social policies, the central bank as a lender of the State and the failure of the developer model (Chile, 1932-1955)
El des-financiamiento de las políticas sociales, el Banco Central como prestamista del fisco y el fracaso del modelo desarrollista (Chile, 1932-1955)
Author
Casanova, Mauricio
Abstract
In this article, the unexpected consequences of the financing of ISI policies in Chile: the under-financing of social policies, the need to resort the credits of the Central Bank to avoid fiscal deficit, and the resurgence of an acute inflationary cycle are analyzed. The conclusions of this research suggest that the main historiographical approaches on this period (based on an alleged relations between the increase on living standard and the industrialization process) need a radical rethink. El presente artículo analiza las consecuencias inesperadas del financiamiento de las políticas ISI en Chile: el des-financiamiento de las políticas sociales, la necesidad de recurrir a los créditos del Banco Central para evitar el déficit fiscal y el resurgimiento de un grave proceso inflacionario. Las conclusiones de esta investigación sugieren que las principales aproximaciones historiográficas sobre este periodo (basadas en una supuesta relación entre el aumento del estándar de vida y el proceso de industrialización) necesitan ser repensadas.
Metadata
Show full item recordRelated items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
Physical Education in Chile: One Tells the History of the Discipline in the Writings of the First Official Publication of Physical Education Institute of the University of Chile (1934-1962)
Poblete Gálvez, Carolina; Moreno Doña, Alberto; Rivera García, Enrique. Pedagogical Studies; Vol. 40 Núm. 2 (2014); 265-282 -
Desafíos de planificación urbana en la definición de valores patrimoniales en el sur de Chile. Un estudio de caso de Valdivia: Una ciudad de madera en el sur de Chile/Urban planning challenges in the definition of heritage values in southern Chile. A cas
Saelzer, Gerardo; Asuah, Augustine Yaw; Hosni, Jilan; Ruiz-Tagle, Antonio. Urbano; V.22, N.40 (NOV. 2019): MISCELÁNEA; 88 - 107 -
Teaching and learning law and artificial intelligence in Chile: On the minor in Artificial Intelligence and Law at the Universidad Autónoma de Chile
Contreras Vásquez, Pablo; Azuaje Pirela, Michelle; Díaz Fuenzalida, Juan Pablo; Bedecarratz Scholz, Francisco; Bozzo Hauri, Sebastián; Finol González, Daniel. Revista Pedagogía Universitaria y Didáctica del Derecho; Vol. 8 Núm. 2 (2021); 281-302