Show simple item record

dc.creatorConcha Díaz, Valeska
dc.creatorGuamán Guaya, Bertha
dc.date2023-05-16
dc.identifierhttp://revistas.umce.cl/index.php/dialogoseducativos/article/view/2369
dc.descriptionEarly childhood education in Latin America is the educational level par excellence that promotes the development of comprehensive learning, knowledge and skills as a means of contributing to the social and integral well-being of children at this educational level, so ensuring compliance with the right to quality education in times of risk is of vital importance. In this context, exploring the perceptions of the educational work of a group of early childhood education teachers from Chile, Colombia and Ecuador in times of pandemic has become a topic of interest due to the value of both the resources they use and their participation and interaction in their new teaching space: the virtual one. In response to this objective, a descriptive-interpretative qualitative research was carried out based on the focus group technique that highlighted the distance that exists between the educational ideals proposed by international and governmental entities regarding the role of early childhood teachers and the results obtained when there is a latent lack of physical and virtual resources on the part of families and teachers in times of pandemic. Based on this reality, it is possible to visualize the diversity of consequences caused by the emerging digital divide both in teaching and learning at the early childhood level.en-US
dc.descriptionLa educación en la primera infancia en Latinoamérica es el nivel educativo por excelencia que impulsa el desarrollo de aprendizajes integrales, conocimientos y habilidades como medio de contribución al bienestar social e integral de los niños/as de este nivel educativo, por lo que asegurar el cumplimiento del derecho a una educación de calidad en momentos de riesgo es de vital importancia. Desde este contexto, explorar las percepciones del quehacer educativo de un grupo de docentes de educación infantil de Chile, Colombia y Ecuador en tiempos de pandemia se ha convertido en un tema de interés por el valor tanto de los recursos que utiliza como de su participación e interacción en su nuevo espacio de enseñanza: el virtual. En respuesta a este objetivo, se llevó a cabo una investigación cualitativa de tipo descriptiva-interpretativa basada en la técnica de grupos focales que puso en evidencia la distancia que existe entre los ideales educativos planteados por entes internacionales y gubernamentales referentes al papel del profesorado de infantil y los resultados que se obtienen cuando es latente la carencia de recursos físicos y virtuales por parte de las familias y del profesorado en tiempos de pandemia. A partir de esta realidad, se puede visibilizar la diversidad de consecuencias que ocasiona la brecha digital emergente tanto en la enseñanza como en el aprendizaje en el nivel infantil.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherUniversidad Metropolitana de Ciencias de la Educaciónes-ES
dc.relationhttp://revistas.umce.cl/index.php/dialogoseducativos/article/view/2369/2456
dc.rightsDerechos de autor 2023 Revista Electrónica Diálogos Educativos. REDEes-ES
dc.rightshttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0es-ES
dc.sourceRevista Electrónica Diálogos Educativos. REDE; Vol. 20 Núm. 36-37 (2023); 28-46es-ES
dc.source0718-1310
dc.titleLos procesos de enseñanza en tiempos de pandemia : Las percepciones del profesorado de infantil de Chile, Colombia y Ecuadores-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record