Intercultural communicative competence: teacher training in the postcolonial Chilean context
Competencia comunicativa intercultural: formación de profesores en el contexto poscolonial chileno
Author
Quintriqueo, Segundo
Torres Cuevas, Hector
Sanhueza, Susan
Friz, Miguel
Abstract
This paper explores the challenges posed by the development of intercultural communicative competence (ICC) in relation to teacher training in the postcolonial Chilean context. Through a review of bibliographic sources it is recognized that the preparation of new teachers (indigenous and non-indigenous) has failed to transversely implement an intercultural educational approach. This has allowed Chile to keep the hegemony of eurocentric monoculturality, resulting in these teachers’ insufficient understanding of the cultures present in the classroom. In order to contribute to this critical discussion in the field, this paper reflects on the possibilities that ICC provides when seeking new ways of knowing and of communicating that confront monocultural education and develop intercultural educational processes, either in indigenous territories or in the new immigration contexts. Este ensayo analiza los desafíos que plantea el desarrollo de la competencia comunicativa intercultural (CCI) en el marco de la formación de profesores en el contexto poscolonial chileno. A partir de una revisión de antecedentes bibliográficos se reconoce que la preparación de los nuevos educadores (indígenas y no indígenas) no ha logrado implementar de manera transversal el enfoque educativo intercultural. Esto ha permitido conservar la hegemonía de la monoculturalidad eurocéntrica, generando que los profesores en formación mantengan una comprensión insuficiente de las culturas presentes en la sala de clases. Con el propósito de aportar a la discusión crítica, se reflexiona acerca de las posibilidades que entrega la CCI en la búsqueda de nuevas formas de conocer y comunicar que confronten la educación monocultural, para avanzar en la construcción de procesos educativos interculturales, ya sea en territorios indígenas o en los nuevos contextos que surgen por la inmigración.
Metadata
Show full item recordRelated items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
Intercultural competences from an intercultural ethical approach in the initial training of professionals in health sciences. An inescapable challenge: Intercultural competences from an intercultural ethical approach in the initial training of professionals in health sciences. An inescapable challenge
Beltrán-Véliz, Juan; Tereucán Angulo, Julio; Alarcón, Ana María; Gálvez-Nieto, José Luis; Vera-Gajardo, Nathaly. Acta Bioethica; Vol. 29 No. 2 (2023): CONSERVADURISMO VERSUS LIBERALISMO. IDENTIDAD VERSUS SITUACIONISMO; 177-183 -
Intercultural Higher Education in dispute. Paths of the Amawtay Wasi Intercultural University
Vargas Moreno, Paola. Polis Revista Latinoamericana; Núm. 38 (2014): Pueblos indígenas y descolonización -
Ethical foundations that sustain the Mapuche and nature relationship. Contributions for intercultural health: Aportes para una salud intercultural
Beltrán-Véliz, Juan; Tereucán Angulo, Julio; Alarcón, Ana María; Gálvez-Nieto, José Luis; Klenner Loebel, Maura. Acta Bioethica; Vol. 28 No. 1 (2022): Integridad científica, integridad decisional, integridad social