Manuel Puig’s canonization process in the context of end of the century Latin American narrative: system and literary change
El proceso de canonización de Manuel Puig en el contexto de la narrativa latinoamericana finisecular: sistema y cambio literarios
Author
Simunovic Díaz, Horacio
Oróstegui Iribarren, Daniela
Abstract
This paper aims to initially describe and interpret the mechanisms of work and author‘s literary canonization in a specific cultural community, Latin America. The case studied is that of Argentine writer Manuel Puig and his work. The interactive relationship among cultural context, social institutions and systems of social and evaluation meaning allows a description and attempted explanation of the imbued meaning relations in the constitution of the canonized literary repertoires (Even Zohar), their selection criteria, ideological nature and the way in which social practices associated with this process are formed by a variable number of discursive practices. To do this, we analyze an illustrative set of communicative events and their textual instances, through which the literary canon and cultural effects are articulated:positioning, aesthetic appreciation, author and discourse iconisation, and professional influence, critical and academic thematization, among others. Thus, we study a case of canonical integration by the Argentine writer Manuel Puig into Hispanic and universal literary canon at the end of the century, and set up an interaction with the parameters of canonical construction from the previous generation, the so-called ―Latin American literary boom. El presente trabajo se propone describir e interpretar, en una primera etapa, los mecanismos de canonización literaria de obra y autor en una comunidad cultural específica, la latinoamericana. El caso estudiado es el del escritor argentino Manuel Puig y su obra. La relación interactiva entre contexto cultural, institucionalidad y sistemas de significado social y valoración permite modelar una descripción e intento de explicación de las relaciones de significado entrañadas en la constitución de los repertorios literarios canonizados (Even Zohar), sus criterios de selección, su naturaleza ideológica y la manera en que las prácticas sociales asociadas a este proceso se constituyen por un número variable de prácticas discursivas. Para ello se analiza un conjunto ilustrativo de eventos comunicativos y sus instancias textuales, donde se articulan los cánones literarios y sus efectos culturales: posicionamiento, valoración estética, iconización de autor y de discurso, influencia profesional, tematización crítica y académica, entre otros. Se estudia, por tanto, un caso de integración canónica: la del escritor argentino Manuel Puig en el canon literario de habla hispana y el canon literario universal de fines de siglo y se establece un plano de interacción con los parámetros de construcción canónica de la generación previa, la del llamado ―boom literario latinoamericano.