• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Universidad Diego Portales
  • Revista 180
  • View Item
  •   Home
  • Universidad Diego Portales
  • Revista 180
  • View Item

PARAMUSEALITY: INSTITUTING PRACTICE AND PROFANATORY ACTION

PARAMUSEALIDAD: PRÁCTICA INSTITUYENTE Y ACCIÓN PROFANADORA

Author
Droguett Abarca, Rosa María

Full text
http://www.revista180.udp.cl/index.php/revista180/article/view/984
10.32995/rev180.Num-51.(2023).art-984
Abstract
Our life is in a hinge time, and different sensitivities come together to think and act. We explore various ways of making the unrepresentable visible, under the question of what for. To ex-pose in the context of Latin American precariousness, social unrest and museums in a pandemic, entails a paramuseal bet. In this context, various museotopies emerge as instituting practices; they re-present their demands and interpellations, profaning quotidian and public space-times —such as digital and urban surfaces— in a culturally mixed and extradisciplinary aesthetic and operation. This paper is established by a critical review that ranges from the déottian “speculative exhibition”, with Lyotard's “Les Inmateriaux”, to the paramuseal, as critical profanatory action, heterotopic ex-position and “out of the mind” instituting practice. In “Profanations or the critical representation of the paramuseal”, we address two Latin American museotopies: Buntinx's Micromuseo and Sandra Gamarra's LiMac. From what was ex-posed in the social outburst, we particularly analyse the @museodeladignidad and the @museo.en.resistencia as paramuseal “site” actions and immaterial platforms. These four self-managed practices, ephemeral and changing, dismiss and re-institute to, in times to come, make their voice and testimony to be heard.
 
Nuestro habitar está en un tiempo bisagra, hoy diversas sensibilidades se conjugan para pensar y actuar. Exploramos diferentes modos de visibilizar lo irrepresentable, bajo la interrogante de un para qué. Exponer en el contexto de las precariedades latinoamericanas, revueltas sociales y museos en pandemia, supone una apuesta paramuseal. En este contexto, diversas museotopías surgen como prácticas instituyentes; re-presentan sus demandas e interpelaciones, profanando espacio-tiempos cotidianos y públicos —como superficies digitales y urbanas— en una estética y operación culturalmente mestiza y extradisciplinar. Este artículo está constituido por una revisión crítica desde la “exposición especulativa” déottiana, con “Les Inmateriaux” de Lyotard, hasta lo paramuseal, como acción crítica profanadora, ex-posición heterotópica y práctica instituyente “fuera de quicio”. En “Profanaciones o la representación crítica de lo paramuseal”, abordamos dos museotopías latinoamericanas: Micromuseo de Buntinx y LiMac de Sandra Gamarra. Desde lo ex-puesto en el estallido social, analizamos especialmente el @museodeladignidad y el @museo.en.resistencia en tanto acciones paramuseales “de sitio” y plataformas inmateriales. Estas cuatro prácticas autogestionadas, efímeras y cambiantes, destituyen y re-instituyen para, en el devenir, hacer oír su voz y testimonio. 
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB