Show simple item record

PARAMUSEALIDAD: PRÁCTICA INSTITUYENTE Y ACCIÓN PROFANADORA

dc.contributoren-US
dc.contributorCONICYTes-ES
dc.contributorUniversidad de Chilees-ES
dc.contributorDr. Martí Peranes-ES
dc.contributor@museo.en.resistenciaes-ES
dc.creatorDroguett Abarca, Rosa María
dc.date2023-07-31
dc.date.accessioned2023-09-22T12:55:39Z
dc.date.available2023-09-22T12:55:39Z
dc.identifierhttp://www.revista180.udp.cl/index.php/revista180/article/view/984
dc.identifier10.32995/rev180.Num-51.(2023).art-984
dc.identifier.urihttps://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/234470
dc.descriptionOur life is in a hinge time, and different sensitivities come together to think and act. We explore various ways of making the unrepresentable visible, under the question of what for. To ex-pose in the context of Latin American precariousness, social unrest and museums in a pandemic, entails a paramuseal bet. In this context, various museotopies emerge as instituting practices; they re-present their demands and interpellations, profaning quotidian and public space-times —such as digital and urban surfaces— in a culturally mixed and extradisciplinary aesthetic and operation. This paper is established by a critical review that ranges from the déottian “speculative exhibition”, with Lyotard's “Les Inmateriaux”, to the paramuseal, as critical profanatory action, heterotopic ex-position and “out of the mind” instituting practice. In “Profanations or the critical representation of the paramuseal”, we address two Latin American museotopies: Buntinx's Micromuseo and Sandra Gamarra's LiMac. From what was ex-posed in the social outburst, we particularly analyse the @museodeladignidad and the @museo.en.resistencia as paramuseal “site” actions and immaterial platforms. These four self-managed practices, ephemeral and changing, dismiss and re-institute to, in times to come, make their voice and testimony to be heard.en-US
dc.descriptionNuestro habitar está en un tiempo bisagra, hoy diversas sensibilidades se conjugan para pensar y actuar. Exploramos diferentes modos de visibilizar lo irrepresentable, bajo la interrogante de un para qué. Exponer en el contexto de las precariedades latinoamericanas, revueltas sociales y museos en pandemia, supone una apuesta paramuseal. En este contexto, diversas museotopías surgen como prácticas instituyentes; re-presentan sus demandas e interpelaciones, profanando espacio-tiempos cotidianos y públicos —como superficies digitales y urbanas— en una estética y operación culturalmente mestiza y extradisciplinar. Este artículo está constituido por una revisión crítica desde la “exposición especulativa” déottiana, con “Les Inmateriaux” de Lyotard, hasta lo paramuseal, como acción crítica profanadora, ex-posición heterotópica y práctica instituyente “fuera de quicio”. En “Profanaciones o la representación crítica de lo paramuseal”, abordamos dos museotopías latinoamericanas: Micromuseo de Buntinx y LiMac de Sandra Gamarra. Desde lo ex-puesto en el estallido social, analizamos especialmente el @museodeladignidad y el @museo.en.resistencia en tanto acciones paramuseales “de sitio” y plataformas inmateriales. Estas cuatro prácticas autogestionadas, efímeras y cambiantes, destituyen y re-instituyen para, en el devenir, hacer oír su voz y testimonio. es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherUniversidad Diego Portaleses-ES
dc.relationhttp://www.revista180.udp.cl/index.php/revista180/article/view/984/517
dc.relationhttp://www.revista180.udp.cl/index.php/revista180/article/downloadSuppFile/984/2704
dc.relationhttp://www.revista180.udp.cl/index.php/revista180/article/downloadSuppFile/984/2705
dc.relationhttp://www.revista180.udp.cl/index.php/revista180/article/downloadSuppFile/984/2706
dc.relationhttp://www.revista180.udp.cl/index.php/revista180/article/downloadSuppFile/984/2707
dc.relationhttp://www.revista180.udp.cl/index.php/revista180/article/downloadSuppFile/984/2708
dc.relationhttp://www.revista180.udp.cl/index.php/revista180/article/downloadSuppFile/984/2709
dc.rightsCopyright (c) 2023 Revista 180es-ES
dc.rightshttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0es-ES
dc.sourceRevista 180; Núm. 51 (2023)en-US
dc.sourceRevista 180; Núm. 51 (2023)es-ES
dc.source0718-669X
dc.source0718-2309
dc.subjecten-US
dc.subjecten-US
dc.subjectArte; Estética; Museologíaes-ES
dc.subjectacción profanadora; exposición especulativa; museotopías; paramuseal; práctica instituyentees-ES
dc.titlePARAMUSEALITY: INSTITUTING PRACTICE AND PROFANATORY ACTIONen-US
dc.titlePARAMUSEALIDAD: PRÁCTICA INSTITUYENTE Y ACCIÓN PROFANADORAes-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.typeen-US
dc.typees-ES


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record