PARAMUSEALITY: INSTITUTING PRACTICE AND PROFANATORY ACTION
PARAMUSEALIDAD: PRÁCTICA INSTITUYENTE Y ACCIÓN PROFANADORA
dc.contributor | en-US | |
dc.contributor | CONICYT | es-ES |
dc.contributor | Universidad de Chile | es-ES |
dc.contributor | Dr. Martí Peran | es-ES |
dc.contributor | @museo.en.resistencia | es-ES |
dc.creator | Droguett Abarca, Rosa María | |
dc.date | 2023-07-31 | |
dc.date.accessioned | 2023-09-22T12:55:39Z | |
dc.date.available | 2023-09-22T12:55:39Z | |
dc.identifier | http://www.revista180.udp.cl/index.php/revista180/article/view/984 | |
dc.identifier | 10.32995/rev180.Num-51.(2023).art-984 | |
dc.identifier.uri | https://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/234470 | |
dc.description | Our life is in a hinge time, and different sensitivities come together to think and act. We explore various ways of making the unrepresentable visible, under the question of what for. To ex-pose in the context of Latin American precariousness, social unrest and museums in a pandemic, entails a paramuseal bet. In this context, various museotopies emerge as instituting practices; they re-present their demands and interpellations, profaning quotidian and public space-times —such as digital and urban surfaces— in a culturally mixed and extradisciplinary aesthetic and operation. This paper is established by a critical review that ranges from the déottian “speculative exhibition”, with Lyotard's “Les Inmateriaux”, to the paramuseal, as critical profanatory action, heterotopic ex-position and “out of the mind” instituting practice. In “Profanations or the critical representation of the paramuseal”, we address two Latin American museotopies: Buntinx's Micromuseo and Sandra Gamarra's LiMac. From what was ex-posed in the social outburst, we particularly analyse the @museodeladignidad and the @museo.en.resistencia as paramuseal “site” actions and immaterial platforms. These four self-managed practices, ephemeral and changing, dismiss and re-institute to, in times to come, make their voice and testimony to be heard. | en-US |
dc.description | Nuestro habitar está en un tiempo bisagra, hoy diversas sensibilidades se conjugan para pensar y actuar. Exploramos diferentes modos de visibilizar lo irrepresentable, bajo la interrogante de un para qué. Exponer en el contexto de las precariedades latinoamericanas, revueltas sociales y museos en pandemia, supone una apuesta paramuseal. En este contexto, diversas museotopías surgen como prácticas instituyentes; re-presentan sus demandas e interpelaciones, profanando espacio-tiempos cotidianos y públicos —como superficies digitales y urbanas— en una estética y operación culturalmente mestiza y extradisciplinar. Este artículo está constituido por una revisión crítica desde la “exposición especulativa” déottiana, con “Les Inmateriaux” de Lyotard, hasta lo paramuseal, como acción crítica profanadora, ex-posición heterotópica y práctica instituyente “fuera de quicio”. En “Profanaciones o la representación crítica de lo paramuseal”, abordamos dos museotopías latinoamericanas: Micromuseo de Buntinx y LiMac de Sandra Gamarra. Desde lo ex-puesto en el estallido social, analizamos especialmente el @museodeladignidad y el @museo.en.resistencia en tanto acciones paramuseales “de sitio” y plataformas inmateriales. Estas cuatro prácticas autogestionadas, efímeras y cambiantes, destituyen y re-instituyen para, en el devenir, hacer oír su voz y testimonio. | es-ES |
dc.format | application/pdf | |
dc.language | spa | |
dc.publisher | Universidad Diego Portales | es-ES |
dc.relation | http://www.revista180.udp.cl/index.php/revista180/article/view/984/517 | |
dc.relation | http://www.revista180.udp.cl/index.php/revista180/article/downloadSuppFile/984/2704 | |
dc.relation | http://www.revista180.udp.cl/index.php/revista180/article/downloadSuppFile/984/2705 | |
dc.relation | http://www.revista180.udp.cl/index.php/revista180/article/downloadSuppFile/984/2706 | |
dc.relation | http://www.revista180.udp.cl/index.php/revista180/article/downloadSuppFile/984/2707 | |
dc.relation | http://www.revista180.udp.cl/index.php/revista180/article/downloadSuppFile/984/2708 | |
dc.relation | http://www.revista180.udp.cl/index.php/revista180/article/downloadSuppFile/984/2709 | |
dc.rights | Copyright (c) 2023 Revista 180 | es-ES |
dc.rights | http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 | es-ES |
dc.source | Revista 180; Núm. 51 (2023) | en-US |
dc.source | Revista 180; Núm. 51 (2023) | es-ES |
dc.source | 0718-669X | |
dc.source | 0718-2309 | |
dc.subject | en-US | |
dc.subject | en-US | |
dc.subject | Arte; Estética; Museología | es-ES |
dc.subject | acción profanadora; exposición especulativa; museotopías; paramuseal; práctica instituyente | es-ES |
dc.title | PARAMUSEALITY: INSTITUTING PRACTICE AND PROFANATORY ACTION | en-US |
dc.title | PARAMUSEALIDAD: PRÁCTICA INSTITUYENTE Y ACCIÓN PROFANADORA | es-ES |
dc.type | info:eu-repo/semantics/article | |
dc.type | info:eu-repo/semantics/publishedVersion | |
dc.type | en-US | |
dc.type | es-ES |
This item appears in the following Collection(s)
-
Revista 180
[0-9]{4}