RECORDS ON CHILDHOOD: A VIEW FROM PRIMARY SCHOOL AND ITS ACTORS (TARAPACÁ, NORTE DE CHILE 1880 - 1922)
Registros sobre la infancia: una mirada desde la escuela primaria y sus actores (Tarapacá, norte de Chile 1880-1922)
Author
Silva, Benjamín
Abstract
The main objective of this study is to develop the image of the childhood in the Tarapaca Province between 1880 and 1920. This is achived by the analysis of the teachers’ daily speech. The prim ary educational structure had the task of promoting the reason, inculcating the civilization symbols in an imaginary instruction system. Contradictions between the educational promise, channelled from the State and the authorities seated in Santiago, and t he fragile primary educational structure, are presented. El presente estudio tiene como objetivo principal desarrollar, por medio del análisis del discurso cotidiano de maestras y maestros primarios, la situación de la infancia en la Provincia de Tarapacá entre 1880-1920. Se presentan las contradicciones entre la promesa educativa encauzada desde el Estado y sus autoridades asentadas en Santiago, y la frágil estructura educacional primaria que tuvo como tarea promover la razón, inculcando los símbolos de la civilización, en un sistema de instrucción imaginario.