• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Pontificia Universidad Católica de Chile
  • Taller de Letras
  • View Item
  •   Home
  • Pontificia Universidad Católica de Chile
  • Taller de Letras
  • View Item

Feminismos especulativos “panamefricanos”: alegorías afrofuturistas de regeneración para mundos posibles en Octavia Butler y Lu Ain-Zaila

Author
González García, Mónica

Full text
https://tallerdeletras.letras.uc.cl/index.php/TL/article/view/65361
Abstract
In this essay, I contrast the imaginative and political narratives of two Afrofuturist female writers: U.S.’s Octavia Butler and Brazil’s Lu Ain-Zaila. Although they both write in different times and geographies, their fictions coincide in the fact that they seek to empower their female main characters so that they can correct the world that we know. I suggest that their Panamefrican (Lélia Gonzalez) speculative feminisms create allegories of Afrofuturist regeneration (Donna Haraway), insofar as their aesthetic projects emerge from the borders not only of American intersectionality, but also of a modernity crafted in the belly of the Black Atlantic (Paul Gilroy). How do these literatures figure the empowering transformation of their female afrofuturist characters? What are the skills they acquire to regenerate the world and imagine other forms of relating to each other? I read the short-stories “The Book of Martha” (1995) by Octavia Butler and “Crianças vermelhas (2018) by Lu Ain-Zaila to analyze the transformation of Martha and Minkha, their main characters, and the powers they receive to change the world.
 
En este ensayo contrasto el potencial creativo y político de dos narradoras afrofuturistas: la estadounidense Octavia Butler y la brasileña Lu Ain-Zaila. Aunque escriben en tiempos y geografías diferentes, sus ficciones confluyen en la capacidad que adquieren sus personajes femeninas afrodescendientes para corregir el mundo que conocemos. Sugiero que sus feminismos especulativos “panamefricanos” (Lélia Gonzalez) crean alegorías afrofuturistas de “regeneración” (Donna Haraway) en la medida que sus propuestas estéticas surgen de los bordes de la interseccionalidad americana y de una modernidad gestada en las entrañas del “Atlántico negro” (Paul Gilroy). ¿Cómo se figura literariamente la transformación empoderadora de sus personajes afrofuturistas? ¿En qué consisten sus capacidades para regenerar el mundo e imaginar otras formas de relacionamiento? Leo los cuentos “The Book of Martha” (1995) de Octavia Butler y “Crianças vermelhas (2018) de Lu Ain-Zaila para analizar las maneras en que imaginan la transformación de Martha y Minkha, sus respectivas protagonistas, y los poderes que reciben para cambiar el mundo.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB