Show simple item record

dc.creatorGonzález García, Mónica
dc.date2023-07-28
dc.date.accessioned2023-10-06T14:09:04Z
dc.date.available2023-10-06T14:09:04Z
dc.identifierhttps://tallerdeletras.letras.uc.cl/index.php/TL/article/view/65361
dc.identifier.urihttps://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/235416
dc.descriptionIn this essay, I contrast the imaginative and political narratives of two Afrofuturist female writers: U.S.’s Octavia Butler and Brazil’s Lu Ain-Zaila. Although they both write in different times and geographies, their fictions coincide in the fact that they seek to empower their female main characters so that they can correct the world that we know. I suggest that their Panamefrican (Lélia Gonzalez) speculative feminisms create allegories of Afrofuturist regeneration (Donna Haraway), insofar as their aesthetic projects emerge from the borders not only of American intersectionality, but also of a modernity crafted in the belly of the Black Atlantic (Paul Gilroy). How do these literatures figure the empowering transformation of their female afrofuturist characters? What are the skills they acquire to regenerate the world and imagine other forms of relating to each other? I read the short-stories “The Book of Martha” (1995) by Octavia Butler and “Crianças vermelhas (2018) by Lu Ain-Zaila to analyze the transformation of Martha and Minkha, their main characters, and the powers they receive to change the world.en-US
dc.descriptionEn este ensayo contrasto el potencial creativo y político de dos narradoras afrofuturistas: la estadounidense Octavia Butler y la brasileña Lu Ain-Zaila. Aunque escriben en tiempos y geografías diferentes, sus ficciones confluyen en la capacidad que adquieren sus personajes femeninas afrodescendientes para corregir el mundo que conocemos. Sugiero que sus feminismos especulativos “panamefricanos” (Lélia Gonzalez) crean alegorías afrofuturistas de “regeneración” (Donna Haraway) en la medida que sus propuestas estéticas surgen de los bordes de la interseccionalidad americana y de una modernidad gestada en las entrañas del “Atlántico negro” (Paul Gilroy). ¿Cómo se figura literariamente la transformación empoderadora de sus personajes afrofuturistas? ¿En qué consisten sus capacidades para regenerar el mundo e imaginar otras formas de relacionamiento? Leo los cuentos “The Book of Martha” (1995) de Octavia Butler y “Crianças vermelhas (2018) de Lu Ain-Zaila para analizar las maneras en que imaginan la transformación de Martha y Minkha, sus respectivas protagonistas, y los poderes que reciben para cambiar el mundo.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherDepartamento de Literatura de la Facultad de Letras, de la Pontificia Universidad Católica de Chilees-ES
dc.relationhttps://tallerdeletras.letras.uc.cl/index.php/TL/article/view/65361/51839
dc.rightshttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0es-ES
dc.sourceTaller de Letras; Núm. 72 (2023): Primer Semestre; 262-282es-ES
dc.source2735-6825
dc.subjectOctavia Butleren-US
dc.subjectLu Ain-Zailaen-US
dc.subjectspeculative feminismen-US
dc.subjectPanamefricanityen-US
dc.subjectAfrofuturismen-US
dc.subjectregenerationen-US
dc.subjectOctavia Butleres-ES
dc.subjectLu Ain-Zailaes-ES
dc.subjectfeminismo especulativoes-ES
dc.subjectpanamefricanidades-ES
dc.subjectafrofuturismoes-ES
dc.subjectregeneraciónes-ES
dc.titleFeminismos especulativos “panamefricanos”: alegorías afrofuturistas de regeneración para mundos posibles en Octavia Butler y Lu Ain-Zailaes-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record