PANDEMIZE RELATIONSHIPS OF PROXIMITY. LUKE 10, 25-37 IN THE ANTHROPOLOGICAL PROPOSAL OF LAÍN ENTRALGO
PANDEMIZAR LAS RELACIONES DE PROJIMIDAD. LUCAS 10, 25- 37 EN LA PROPUESTA ANTROPOLÓGICA DE LAÍN ENTRALGO
Author
García Echeverri, Jonny Alexander
Full text
https://revistas.ucsc.cl/index.php/analesdeteologia/article/view/149910.21703/2735-6345.2021.22.01.0003
Abstract
The pandemic caused by Covid-19 is a propitious time to restore a praxis of Samaritan love. Virosis, like any disease, is a kairotic moment to reinterpret the meaning of existence and approach the other (pandemize relationships). The central objective of the writing is directed to make an approach to the parable of the merciful Samaritan (Lk. 10, 25 - 37) from the anthropological categories - Encounter, belief and samaritan love- highlighted by the Spanish doctor, in his work Teoría y realidad del otro, Volume II. For this purpose, the text will be structured in four moments from which, first, the historical roots of modern individualism will be questioned; It will bring the parable into the biography and autobiography of the Spanish doctor; a plesiology of everyday life will be constituted from the categories encounter, belief and Samaritan love and, finally, it will be called to make interpersonal relationships something common in today’s society. In this way, the author suggests, fraternity and social friendship can be lived in response to the global crisis that society is experiencing: that of interpersonal relationships. La pandemia ocasionada por el covid-19, es un tiempo propicio para restaurar una praxis del amor samaritano. La virosis, como toda enfermedad, es un tiempo kairótico para reinterpretar el sentido de la existencia y acercarse al otro: pandemizar las relaciones. El objetivo central del escrito se direcciona a hacer un acercamiento a la perícopa del samaritano misericordioso (Lc 10, 25 – 37) a partir de las categorías antropológicas –encuentro, creencia y amor samaritano– resaltadas por el médico español, en su obra Teoría y realidad del otro, Tomo II. Para hacerlo, el texto se estructurará en cuatro momentos desde los cuales, primero, se interrogue por las raíces históricas del invidualismo moderno; se sitúe la parábola en la biografía y autobiografía del médico español; se constituya una plesiología de la vida cotidiana a partir de las categorías encuentro, creencia y amor samaritano; y, por último, se convoque a cotidianizar las relaciones interpersonales en la sociedad actual. De este modo, sugiere el autor, se podrá vivir la fraternidad y la amistad social como respuesta a la crisis mundial que vive la sociedad: la de las relaciones interpersonales.