The non-chapels of the educational centers as a provisional celebrative scope. The problems of polivalence
Las no-capillas de los centros educativos como ámbito celebrativo provisional. Los problemas de la polivalencia
Author
García-Lozano, Rafael Ángel
Full text
https://revistas.ucsc.cl/index.php/analesdeteologia/article/view/180710.21703/2735-634520192121807
Abstract
The existence of polyvalent spaces in religious catholic schools used eventually as a liturgical space has been a constant in the Church especially after the liturgical reform of the Second Vatican Council. In many cases this procedure has left behind the existence of chapels, giving rise to the dilution of the sacred space. Ordinarily, the provisional adaptation of these rooms for the celebration of the sacraments tends to be precarious, and sometimes far away from the liturgical norms and, what is worse, from the theological and pastoral criteria. The analysis of some examples that can be typical urges us to discern with the aim of considering from theology this habitual practice in confessional educational centers. We conclude our study by affirming the need for the existence of spaces with a permanent and explicit religious function in this centers based on the importance of enclosures explicitly reserved for education in recollection, the sacramental presence of the Eucharist, and personal and community prayer. La existencia de espacios polivalentes en centros educativos religiosos católicos utilizados de forma eventual como recinto litúrgico ha sido una constante en la Iglesia singularmente después de la reforma litúrgica conciliar. Este proceder ha dejado atrás en muchos casos la otrora habitual existencia de capillas, trayendo consigo la disolución del espacio sagrado. Ordinariamente la adecuación provisional de estos recintos para la celebración sacramental suele hacerse en precario, y en ocasiones alejada de la normativa litúrgica y, lo que es peor, de los criterios teológicos y pastorales que la orientan. El análisis de algunos ejemplos que pueden ser típicos nos insta a discernir con el objetivo de considerar desde la teología esta praxis habitual en centros educativos confesionales. Concluimos nuestro estudio afirmando la necesidad de espacios con función religiosa explícita y permanente en este tipo de centros en base a la importancia de la existencia de recintos explícitamente reservados para la educación para el recogimiento, la presencia sacramental de la eucaristía, la oración personal y comunitaria.