CONSCIOUSNESS AND FREEDOM AS EXPRESSIONS OF THE SUBJECTIVITY AND FUNDAMENTAL CONSTITUENT OF HUMAN EXISTENCE IN JUAN ALFARO’S THEOLOGICAL THOUGHT
CONCIENCIA Y LIBERTAD COMO EXPRESIONES DE LA SUBJETIVIDAD Y CONSTITUTIVO FUNDAMENTAL DE LA EXISTENCIA HUMANA, EN EL PENSAMIENTO TEOLÓGICO DE JUAN ALFARO
Author
Ábrigo Otey, Carlos
Full text
https://revistas.ucsc.cl/index.php/analesdeteologia/article/view/185610.21703/2735-634520171911856
Abstract
The anthropological turn established by Vatican II meant for the spanih Jesuit Theo-logian Juan Alfaro −among other things− the possibility to develop a theology essen-tially linked to a solid anthropological reflection. For this purpose, he understood that cathegories framed in formal essentialism (reduced to the “thing”) should give way to those of person, subjectivity and history, utilizing for this the trascendental phenom-enological method.This entailed, in consequence, to dedicate himself assiduously to the existential analysis of anthropological infrastructures involved in Christian ex-istence in order to penetrate into the understanding of one of the major theological challenges: the opening of the finite spirit to the unlimited horizon of being. Within those anthropological structures, consciousness and freedom are certainly found, un-derstood them both as the dimensions that configure human subjectivity.This article aims precisely to sketch a small sample of this theological commit-ment of Alfaro, where subjectivity stands as the convergence area between God and man, that generates an existential tension on him, and that orientates him towards his self trascendence. El giro antropológico establecido por el Vaticano II significó para el teólogo jesuita español Juan Alfaro −entre otras cosas− la posibilidad de desarrollar una teología esencialmente vinculada a una reflexión antropológica sólida. Para tal efecto, enten-dió que las categorías enmarcadas en el esencialismo cósico debían dar paso a las de persona, subjetividad e historia, valiéndose para ello del método fenomenológico trascendental. Ello comportaba, en consecuencia, dedicarse asiduamente al análisis existencial de las infraestructuras antropológicas implicadas en la existencia cristiana a objeto de penetrar en la comprensión de uno de sus grandes desafíos teológicos: la apertura del espíritu finito al horizonte ilimitado del ser. Dentro de tales estructuras antropológicas se hallan −ciertamente− la conciencia y la libertad, entendidas como las dimensiones que configuran de la subjetividad humana. Este artículo −precisamente− pretende esbozar una pequeña muestra de este em-peño teológico de Alfaro, donde la subjetividad se erige como el ámbito de convergen-cia entre Dios y el hombre, que genera una tensión existencial en él, y que lo orienta hacia su autotrascendencia.