Show simple item record

PENSAR UNA PEDAGOGÍA TEOLÓGICA DE LA ESPERANZA

dc.creatorEspinosa Arce, Juan Pablo
dc.date2023-01-06
dc.date.accessioned2023-10-16T14:37:41Z
dc.date.available2023-10-16T14:37:41Z
dc.identifierhttps://revistas.ucsc.cl/index.php/analesdeteologia/article/view/1859
dc.identifier10.21703/2735-634520171911859
dc.identifier.urihttps://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/236397
dc.descriptionThe present contribution intends to think some clues about what we call a “theological pedagogy of hope”. To affirm that Christianity is the religion of hope in the Kingdom of God, in the resurrection, in the triumph of justice, peace and love, in which we believe that it acts in the midst of our history, represents to our understanding, a pro-phetic provocation at this time in which the supremacy of a self-sufficient subject is affirmed, often devoided of the capacity to imagine the future, since it has naturalized the reality that surrounds it, a subject that has lost hope and utopian consciousness. That is why we believe that it is necessary to favor some keys to reeducate hope and utopian consciousness, as spaces for the realization of the human, both on a personal and a community level.en-US
dc.descriptionLa presente contribución se propone pensar algunas pistas acerca de lo que deno-minamos una “pedagogía teológica de la esperanza”. Afirmar que el cristianismo es la religión de la esperanza en el Reino de Dios, en la resurrección, en el triunfo de la justicia, de la paz y del amor, en que creemos que ella actúa en medio de nuestra his-toria, representa, a nuestro entender, una provocación profética en este tiempo en el cual se afirma la supremacía de un sujeto autosuficiente, muchas veces desprovisto de la capacidad de imaginar el futuro ya que ha naturalizado la realidad que lo envuelve, un sujeto que ha ido perdiendo la esperanza y la conciencia de la utopía. Es por ello que creemos que es necesario favorecer algunas claves para reeducar la esperanza y la conciencia utópica, como espacios de realización de lo humano, tanto a nivel personal como comunitario.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherUniversidad Católica de la Santísima Concepciónen-US
dc.relationhttps://revistas.ucsc.cl/index.php/analesdeteologia/article/view/1859/1272
dc.rightshttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0en-US
dc.sourceAnales de Teología; Vol. 19 No. 1 (2017): Anales de Teología | Enero - Junio 2017; 97 - 115en-US
dc.sourceAnales de Teología ; Vol. 19 Núm. 1 (2017): Anales de Teología | Enero - Junio 2017; 97 - 115es-ES
dc.source2735-6345
dc.source0717-4152
dc.subjectEsperanza, utopía, infancia, Reino de Dios, pedagogíaes-ES
dc.subjectHope, utopia, childhood, Kingdom of God, pedagogyen-US
dc.titleTHINKING ABOUT A THEOLOGICAL PEDAGOGY OF HOPEen-US
dc.titlePENSAR UNA PEDAGOGÍA TEOLÓGICA DE LA ESPERANZAes-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.typeArticleen-US
dc.typeArtículoes-ES


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record