HISTORICAL, CULTURAL AND THEOLOGICAL APPROACH TO THE APOCALYPTIC VIRGIN OF QUITO
APROXIMACIÓN HISTÓRICA, CULTURAL Y TEOLÓGICA A LA VIRGEN APOCALÍPTICA DE QUITO
Author
Riofrío Martínez-Villalba, Juan Carlos
Jaramillo Arango, Diego
Full text
https://revistas.ucsc.cl/index.php/analesdeteologia/article/view/192010.21703/2735-634520141611920
Abstract
This is a theological study of the most emblematic figure of Quito culture: the winged Virgin carved in the eighteenth century by Bernardo de Legarda. As usually identified with the Virgin of Apocalypse 12, first analyzes the biblical text is analyzed in the light of the new and traditional interpretations that have been given so far. Here we review the main features of the apocalyptic woman, so that, with this background, confront them with the data provided by the Quito imagery of the Virgin winged. Specifically, the research analyzes the significance of the Sun clothing, the moon under her feet, a crown of stars, the fact that she is pregnant and that she suffers Labour pains, and her large eagle wings. The conclusion is that this image is essentially the apocalyptic Virgin, but enriched theologically and ichnographically with the signs of a Genesis woman and the culture of Quito. El presente es un estudio teológico de la figura más emblemática de la cultura quiteña: la Virgen alada tallada en el siglo XVIII por Bernardo de Legarda. Como ordinariamente se la identifica con la Virgen del Apocalipsis 12, primero se analiza el texto bíblico a la luz de las nuevas y tradicionales interpretaciones que se le han dado. A con-tinuación se revisan los rasgos principales de la Mujer apocalíptica, para, con estos antecedentes, confrontarlos con los datos proporcionados por la imaginería quiteña a la Virgen alada. En concreto, se analiza el significado de la vestimenta de Sol, la Luna bajo sus pies, la corona de estrellas, el hecho de que está en cinta y que sufre dolores de parto, y sus alas de águila grande. La conclusión es que esta imagen es esencialmente la Virgen apocalíptica, pero enriquecida teológica e iconográficamente con los signos de la mujer del Génesis y con los de la cultura quiteña.