¿COMPRENDES LO QUE LEES? (Hch 8,26-40). UNA INTERPRETACIÓN PRAXEOLÓGICA
DO YOU UNDERSTAND WHAT YOU READ? (Acts 8:26-40). A PRAXEOLOGICAL INTERPRETATION
Author
Triana Rodríguez, Jorge Yecid
Full text
https://revistas.ucsc.cl/index.php/analesdeteologia/article/view/193010.21703/2735-634520131521930
Abstract
The study of the Felipe and Eunuch pericope, Acts 8,26-40, entitled: understand that you read?, element provides series underlying to make a methodology from the biblical teaching applicable to catechesis. The contributions of the various exegetical methods, both diachronic and synchronic, are used for a broader view of the sacred text and following steps are articulated of the praxeological methodology of the look, judge, act and creative return. The first step of seeing understood as context analysis –remote and immediate- of the pericope and the various narrative elements that compose: Characters, situations and places. The step of judge is done by setting the structure of the pericope, literary-semantic analysis and emphasizing the parallels with the Old Testament, in which begins by a brief analysis of the Hebrew text. The time of action leads to propose methodological contributions that are containing in the text in key biblical teaching catechesis applied. Last, are proposed contributions as return to creative mode that can enrich the catechetical praxis from the biblical texts. El estudio de la perícopa de Felipe y el Eunuco, Hch 8,26-40, titulada “¿Comprendes lo que lees”?, proporciona una serie de elementos que sirven de base para elaborar una metodología de la enseñanza bíblica aplicable a la catequesis. Los aportes de los diversos métodos exegéticos, tanto diacrónicos como sincrónicos, se emplean para brindar una visión más amplia del texto sagrado y se articulan siguiendo los pasos metodológicos de la praxeología del ver, juzgar, actuar y devolución creativa. El primer paso del ver se comprende como el análisis del contexto –remoto e inmediato– de la perícopa y los diversos elementos narrativos que los componen: personajes, situaciones y lugares. El momento del juzgar se realiza estableciendo la estructura de la perícopa, un análisis semántico-literario de la misma y enfatizando los paralelos con el AT, en los que se parte de un breve análisis del texto hebreo. El momento del actuar lleva a proponer los aportes metodológicos que el texto contiene en clave de enseñanza bíblica aplicada en la catequesis. Por último, se proponen unas conclusiones a modo de devolución creativa que pueden enriquecer la praxis catequética desde los textos bíblicos.