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LA DESHELENIZACIÓN DEL CRISTIANISMO EN THOMAS HOBBES

dc.creatorIsler, Carlos
dc.date2023-01-11
dc.date.accessioned2023-10-16T14:37:48Z
dc.date.available2023-10-16T14:37:48Z
dc.identifierhttps://revistas.ucsc.cl/index.php/analesdeteologia/article/view/1954
dc.identifier10.21703/2735-634520121421954
dc.identifier.urihttps://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/236477
dc.descriptionThomas Hobbes is widely known due to his work on political philosophy. However, although less known, there is an important hobbesian theological reflection, itself lo-cated within the protestant tradition. In this paper, we expose an important aspect of that reflection: his rejection of what he considers to be elements alien to the Chris-tian faith, taken from Greek culture and added by scholastic theology to the simple original Christian message. An important part of that addition would be Aristotle’s philosophy, assumed by Catholic theologians in order to explain articles of faith such as the doctrine of transubstantiation, or the existence of Purgatory. We show how this rejection is determined by the assumption of a materialist ontology and a sensist theory of knowledge. We end the paper showing briefly how Hobbes’ rejection of clas-sical culture is compatible with his account of Providence.en-US
dc.descriptionThomas Hobbes es célebre por su obra en filosofía política. Sin embargo, aunque menos conocida, existe una importante reflexión teológica hobbesiana, que se ubica dentro del marco de la tradición protestante. En el presente artículo exponemos un importante aspecto de tal reflexión: su rechazo a lo que considera la inserción de elementos extraños, provenientes de la cultura griega y añadidos por la teología escolástica, en el simple mensaje original de Cristo. Parte importante de tal añadido sería la filosofía de Aristóteles, asumida por los teólogos católicos para justificar artículos de fe como la transubstanciación o la existencia del purgatorio. Mostramos cómo tal rechazo se encuentra determinado por su asunción de una ontología materialista y una teoría del conocimiento sensista, y terminamos evidenciando cómo tal rechazo hobbesiano es compatible con la noción hobbesiana de Providencia.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherUniversidad Católica de la Santísima Concepciónen-US
dc.relationhttps://revistas.ucsc.cl/index.php/analesdeteologia/article/view/1954/1360
dc.rightshttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0en-US
dc.sourceAnales de Teología; Vol. 14 No. 2 (2012): Anales de Teología | Julio - Diciembre 2012; 463 - 492en-US
dc.sourceAnales de Teología ; Vol. 14 Núm. 2 (2012): Anales de Teología | Julio - Diciembre 2012; 463 - 492es-ES
dc.source2735-6345
dc.source0717-4152
dc.subjectHobbes, materialism, faith, reason, Hellenismen-US
dc.subjectHobbes, materialism, fe, razón, helenismoes-ES
dc.titleTHE DE-HELLENIZATION OF CHRISTIANITY IN THOMAS HOBBESen-US
dc.titleLA DESHELENIZACIÓN DEL CRISTIANISMO EN THOMAS HOBBESes-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.typeArticleen-US
dc.typeArtículoes-ES


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