Show simple item record

El Ícono frente al arte:: sus particularidades, diferencias e implicancias

dc.creatorHidalgo Varela, Leandro
dc.date2022-12-23
dc.date.accessioned2023-10-17T13:17:53Z
dc.date.available2023-10-17T13:17:53Z
dc.identifierhttps://revistas.ucsc.cl/index.php/inmanere/article/view/1704
dc.identifier10.21703/2735-797X.2022..1704
dc.identifier.urihttps://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/237450
dc.descriptionThis article analyzes the dimension of the icon, understood as a manifestation of God towards man, and how through this medium an encounter is created. This relationship is studied in the field of art, specifically that which is inspired by religious motifs; from here an analysis is made of the particularities of the icon in relation to it. For this, the origin of the icon and the essential characteristics that have constituted it as the cult image par excellence will be traced, compared to all the religious art that has been produced throughout the history of art. To this end, we will seek to glimpse how the great classical artists have changed the focus of the image and have focused on the aesthetic beauty, rather than on the background of the image made; in this way, the role played by the artist in both types of production is key.en-US
dc.descriptionEn este artículo se analiza la dimensión del ícono, entendido como manifestación de Dios hacia el hombre, y cómo a través de este medio se crea un encuentro. Esta relación se estudia en el ámbito del arte, específicamente el que está inspirado en motivos religiosos; desde aquí se hace un análisis de las particularidades del ícono frente a éste. Para esto, se rastreará el origen del ícono y las características esenciales que lo han constituido como la imagen de culto por excelencia, frente a todo el arte religioso que se ha ido produciendo a lo largo de la historia del arte. Para ello, se busca vislumbrar cómo los grandes artistas clásicos han cambiado el enfoque de lo plasmado y han puesto la mirada en la belleza estética, más que en el trasfondo de la imagen realizada; de esta manera, es clave el rol que juega el artista en ambos tipos de producción.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherUniversidad Católica de la Santísma Concepciónes-ES
dc.relationhttps://revistas.ucsc.cl/index.php/inmanere/article/view/1704/1212
dc.rightsDerechos de autor 2023 Inmanerees-ES
dc.rightshttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.eses-ES
dc.sourceInmanere; Vol. 1 (2022): Inmanere - 2022; 7-17en-US
dc.sourceInmanere; Vol. 1 (2022): Inmanere - 2022; 7-17es-ES
dc.source2735-797X
dc.source2735-7961
dc.source10.21703/2735-797X.2022.
dc.subjectíconoes-ES
dc.subjectartees-ES
dc.subjectestéticaes-ES
dc.subjectbellezaes-ES
dc.subjectrostroes-ES
dc.subjecticonen-US
dc.subjectarten-US
dc.subjectestheticen-US
dc.subjectbeautyen-US
dc.subjectfaceen-US
dc.titleThe Icon versus art:: its particularities, differences and implicationsen-US
dc.titleEl Ícono frente al arte:: sus particularidades, diferencias e implicanciases-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.typeArticlesen-US
dc.typeArtículoses-ES


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record