Overcoming aporophobia from education, compassion and institutions in the Ethics of Adela Cortina
Superación de la aporofobia desde la educación, compasión e instituciones en la ética de Adela Cortina
Author
Fuentes Valdebenito, Nicolás
Full text
https://revistas.ucsc.cl/index.php/inmanere/article/view/172710.21703/2735-797X.2023.1727
Abstract
Immigration is a highly prevalent phenomenon that has resulted in social consequences, leading to the rejection of foreigners. However, Adela Cortina goes beyond this and argues that it is not xenophobia that underlies the general rejection of foreigners; rather, it is the rejection of the poor, which she terms "aporophobia." In her ethical framework, Cortina proposes education, compassion, and active respect as ethical responses to this issue. Nevertheless, addressing the root of the problem, which is the overcoming of poverty, becomes essential. Hence, the establishment of institutions working towards this goal becomes fundamental. Ultimately, Cortina envisions a society free from humiliation, a "Kingdom of Ends," where all individuals are valued as ends in themselves, not merely as means to an end. Simultaneously, it should be a cosmopolitan society where the right to free expression, movement, and political participation is upheld. La inmigración es un fenómeno muy presente y esto ha producido consecuencias sociales en donde se ha rechaza al extranjero, es decir, de la xenofobia, pero Adela Cortina va más allá de eso y afirma que no es la xenofobia el sentimiento de rechazo al extranjero en general porque es al extranjero pobre al que se rechaza, por eso acuña el término aporofobia. Para esto en su ética propone la educación, compasión y respeto activo como respuestas éticas. Sin embargo, hay que ir a la profundidad del tema que es la superación de la pobreza, es por eso por lo que la creación de instituciones que vayan en esa línea es fundamental. Finalmente, una sociedad sin humillación sería un Reino de los Fines, donde todos valen como fines en sí mismos y no meramente como medios, a la vez una sociedad cosmopolita donde exista el derecho a la libre expresión, al desplazamiento y al derecho político a la participación (Cortina, 2022).