The Attic tragedy in the light of Nietzsche's philosophy
La tragedia Ática a la luz de la filosofía de Nietzsche
Author
Sandoval Castro, Iván
Full text
https://revistas.ucsc.cl/index.php/inmanere/article/view/179310.21703/2735-797X.2022..1793
Abstract
Nietzsche gives rise to the duplicity of the terms that he called the Apollonian and the Dionysian, making, in turn, a journey of deep philosophical and philological content in his youth work entitled: The birth of tragedy. The present work aims to reflect through the distinction and opposition between these two concepts carried out by the young Nietzsche in said work, as well as to investigate the Greek tragedy as the historical event in which both the Apollonian and the Dionysian they coexist harmoniously thanks to a miraculous act of the Hellenic will (Nietzsche, 2014), trying in turn to answer the question about the birth of the Attic tragedy. Then, emphasis will be placed on the subsequent decadence of the tragedy through authors of the stature of Euripides, and on how the figure of Socrates affects this event, finally trying to answer the question about the decadence of the Attic tragedy. Nietzsche da origen a la duplicidad de los términos que denominó como lo apolíneo y lo dionisíaco, realizando a su vez, un viaje de profundo contenido filosófico y filológico en su obra de juventud que lleva como título: El nacimiento de la tragedia. El presente trabajo tiene por finalidad reflexionar a través de la distinción y contraposición entre estos dos conceptos llevada a cabo por el joven Nietzsche en dicha obra, así como también, en indagar en el desarrollo de la tragedia griega como el suceso histórico en el que tanto lo apolíneo como lo dionisíaco coexisten armónicamente gracias a un acto milagroso de la voluntad helénica, intentando a su vez, responder a la pregunta sobre el origen de la tragedia ática. Luego se hará énfasis en la posterior decadencia de la tragedia a través de autores de la talla de Eurípides, y en cómo repercute en este suceso la figura de Sócrates, respondiendo así finalmente a la pregunta por la decadencia de la tragedia ática.