Show simple item record

dc.creatorInsausti, Gabriel
dc.date2022-12-30
dc.date.accessioned2023-11-07T12:26:25Z
dc.date.available2023-11-07T12:26:25Z
dc.identifierhttps://revistaaisthesis.uc.cl/index.php/RAIT/article/view/30297
dc.identifier10.7764/Aisth.72.20
dc.identifier.urihttps://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/238178
dc.descriptionJorge Oteiza (1908-2003) provided very little information about his years in Argentina, Chile, and Colombia, from 1935 to 1948. This paper analyzes the development of his aesthetic ideas from a close reading of his publications during the nineteen fourties, fifties and sixties and the documents preserved at the archive and library at Fundación Museo Jorge Oteiza (Alzuza, Navarra). Special emphasis is laid on Oteiza’s relationship with several American artists and Spanish refugees, in a fabric where the poet Viente Huidobro would stand as its core. His friendship with poets such as Pablo de Rokha, Pablo Neruda, and Juan Larrea is analyzed, as well as his research on pre-Columbian art and his attitude towards Mexican muralism and Torres García’s constructivism. As a result, on his return to the Basque Country he would build a new cultural paradigm that is highly indebted to his experiences in America, namely his acquaintance with nativism and a postcolonial perspective.en-US
dc.description  Jorge Oteiza (1908-2003) dio escasas pistas sobre su estancia en Argentina, Chile y Colombia entre 1935 y 1948. Este artículo desarrolla un análisis de la evolución de sus ideas estéticas a la luz de un cotejo de sus publicaciones de las décadas de 1940, 1950 y 1960 y la documentación personal del artista conservada en el archivo y la biblioteca de la Fundación Museo Jorge Oteiza (Alzuza, Navarra). Se presta especial atención a la relación de Oteiza con diversos artistas americanos y del exilio español, en un tejido en cuyo centro se encontraría en muchas ocasiones el poeta Vicente Huidobro. En particular, se analiza su encuentro con poetas como Pablo de Rokha, Pablo Neruda y Juan Larrea, así como su estudio del arte precolombino y su recepción del muralismo de David Alfaro Siqueiros y el constructivismo de Joaquín Torres García, que lo llevarían a proponer un cambio de paradigma cultural, en los albores de la posmodernidad, en diálogo con el indigenismo y el poscolonialismo.          es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherInstituto de Estética. Facultad de Filosofíaes-ES
dc.relationhttps://revistaaisthesis.uc.cl/index.php/RAIT/article/view/30297/45901
dc.rightsDerechos de autor 2022 Gabriel Insausties-ES
dc.rightshttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0es-ES
dc.sourceAISTHESIS: Revista Chilena de Investigaciones Estéticas; No. 72 (2022): Aisthesis 72; 383-405en-US
dc.sourceAISTHESIS: Revista Chilena de Investigaciones Estéticas; Núm. 72 (2022): Aisthesis 72; 383-405es-ES
dc.source0718-7181
dc.subjectPalabras clave: Oteiza, Huidobro, Siqueiros, Torres García, indigenismo, poscolonialismo.es-ES
dc.titleOteiza y los años americanos : la trama Huidobroes-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.typeArtículoses-ES


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record