Stifters Dinge or Opera as a Tribunal
Stifters Dinge o la ópera tribunal
Author
Cóccaro, Victoria
Abstract
Starting with Stifters Dinge by the German composer Heiner Goebbels, and considering in particular its staging at the Teatro Colón in Buenos Aires in February 2016, we will reflect on experimental opera as a possible framework for the interrogation of “the Human” as a founding myth of modernity. We will look at how experimental opera erodes, then, Western metaphysics and the binaries that structure it: nature and culture, subject and object, agency and inertia, action and rest, and even life and death. In this way, we will analyze how Goebbel’s work destabilizes the concept of “Nature” as a system upon which man acts as an exception, owner, and sovereign. Reflecting on the staging of material agencies—entities that are not alive but which have effects on emotion—we will consider the turn from the primacy of vision and from perspective as an hegemonic way of ordering the environment. We propose to approach Stifters Dinge as a reworking of musical theater and as a site-specific installation in order to propose that, in its presentation in Buenos Aires, it opened the possibility of recreating opera as a cosmopolitical tribunal and a parliament of things. A partir de Stifters Dinge del compositor alemán Heiner Goebbels, y considerando en particular su puesta en el Teatro Colón de Buenos Aires en febrero de 2016, se reflexionará sobre la ópera experimental como un marco posible de la interrupción de “lo humano” en tanto mito fundante de la modernidad, como erosión, entonces, de la metafísica occidental y de los binomios que la estructuran: naturaleza y cultura, sujeto y objeto, agente e inerte, acción y reposo e, incluso, vida y muerte. De este modo, analizaremos la desestabilización que la obra activa sobre el concepto de “naturaleza” entendida como aquel fondo de lo existente sobre el cual el hombre se recorta como excepción, dueño y soberano. Reflexionaremos, así, sobre la puesta en escena de agencias materiales, entidades que no están vivas pero que tienen efectos sobre la sensibilidad, y en torno a la huida de la primacía de la visión y la perspectiva como manera hegemónica de ordenar el entorno. Proponemos abordar a Stifters Dinge como una reelaboración del teatro musical y como una instalación de sitio específico con el fin de plantear que, en su presentación en Buenos Aires, abrió la posibilidad de recrear a la ópera como tribunal cosmopolítico y parlamento de las cosas.