Show simple item record

dc.creatorCampaña, Claudia
dc.date2023-10-20
dc.date.accessioned2023-11-07T12:26:40Z
dc.date.available2023-11-07T12:26:40Z
dc.identifierhttps://revistaaisthesis.uc.cl/index.php/RAIT/article/view/55843
dc.identifier10.7764/Aisth.74.12
dc.identifier.urihttps://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/238187
dc.descriptionAbstract   This essay is a product of an investigation in the field of the theory and history of art and is concentrated on the analysis of the unpublished painting Scene of a Bedroom (c.1985-86) by the famed Chilean painter Adolfo Couve Rioseco (1940-1998). The artwork came to light in 2021, and its study not only permits engagement with problems of authorship, technique, and pictorial gestures, but also comments on the domestic spaces and familial relationships of the author. Above all, it permits a deepening of his visual affiliations; in this particular case, his interest in oils such as Rembrandt van Rijn’s “Jeremiah Lamenting the Destruction of Jerusalem” (1630), Paul Cézanne’s “Boy in a Red Waistcoat” (c.1889-90), and the still lives of Italian Giorgio Morandi, from which Couve likely constructed the thus-far unstudied painting which is submitted to scrutiny here.         en-US
dc.descriptionEste ensayo es producto de una investigación en el campo de la teoría e historia del arte y se concentra en el análisis de la pintura inédita Escena de dormitorio (c.1985-86) del destacado escritor y pintor chileno Adolfo Couve Rioseco (1940-1998). La obra salió a la luz en 2021, y su estudio no solo permite abordar problemas relativos a autoría, data, técnica y gestos pictóricos, sino también comentar los espacios domésticos y las relaciones familiares del autor. Sobre todo, permite profundizar en sus filiaciones visuales; en este caso puntual, su interés por óleos tales como Jeremías lamentando la destrucción de Jerusalén (1630) de Rembrandt van Rijn; una de las cuatro versiones de El muchacho del chaleco rojo (c.1889-90) de Paul Cézanne, y las naturalezas muertas del italiano Giorgio Morandi, a partir de los cuales probablemente Couve construyó el cuadro hasta ahora no documentado que aquí se somete a escrutinio.    es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherInstituto de Estética. Facultad de Filosofíaes-ES
dc.relationhttps://revistaaisthesis.uc.cl/index.php/RAIT/article/view/55843/53885
dc.rightsDerechos de autor 2023 Claudia Campañaes-ES
dc.rightshttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0es-ES
dc.sourceAISTHESIS: Revista Chilena de Investigaciones Estéticas; No. 74 (2023): Aisthesis Nº 74; 243-263en-US
dc.sourceAISTHESIS: Revista Chilena de Investigaciones Estéticas; Núm. 74 (2023): Aisthesis Nº 74; 243-263es-ES
dc.source0718-7181
dc.subjectAdolfo Couvees-ES
dc.subjectpintura chilenaes-ES
dc.subjectRembrandtes-ES
dc.subjectCézannees-ES
dc.subjectMorandies-ES
dc.titleEscena de dormitorio: Una pintura inédita de Adolfo Couve y la poética de la meditaciónes-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.typeArtículoses-ES


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record