«museification» of the political community in Boris Groys:: Iconoclasm, aesthetic technology of care and critique of neoliberalism
La «museificación» de la comunidad política en Boris Groys: Iconoclastia, tecnología estética del cuidado y crítica del neoliberalismo
dc.creator | Rivera García, Antonio | |
dc.date | 2023-10-20 | |
dc.date.accessioned | 2023-11-07T12:26:40Z | |
dc.date.available | 2023-11-07T12:26:40Z | |
dc.identifier | https://revistaaisthesis.uc.cl/index.php/RAIT/article/view/62971 | |
dc.identifier | 10.7764/Aisth.74.11 | |
dc.identifier.uri | https://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/238189 | |
dc.description | Groys' aesthetic thought encourages the approach of the critique of neoliberalism from a point of view that is alien to the modern question of the subject. As opposed to the hegemony of the neoliberal subject identified with the entrepreneur of the self from a Foucauldian perspective, Groys shows that the iconoclasm followed by avant-garde art and museums offers an alternative: the conception of the individual as a "work of art", that is to say, as a dysfunctionalised "object", valuable in itself or independent of their job and social function. This alternative is completed with the retrieval of the main proposal of cosmist thought: the transformation of museum technology into biopolitics so that the individual of our time becomes an object of permanent care. Finally, the power and limits of the aesthetic-political metaphor of "museification" is analysed in order to think of an effective democratic alternative to neoliberalism. | en-US |
dc.description | El pensamiento de Groys permite abordar la crítica del neoliberalismo desde una perspectiva ajena a la cuestión moderna del sujeto. El filósofo propone como alternativa a la subjetividad neoliberal: la concepción del individuo como una desfuncionalizada obra de arte. Esta alternativa se completa con la recuperación de la principal propuesta del pensamiento cosmista: la transformación de la tecnología museística en biopolítica, para que el individuo de nuestro tiempo sea objeto de permanentes cuidados. Finalmente, se analizan la potencia y límites de la «museificación» para pensar en una eficaz alternativa democrática al neoliberalismo. | es-ES |
dc.format | application/pdf | |
dc.language | spa | |
dc.publisher | Instituto de Estética. Facultad de Filosofía | es-ES |
dc.relation | https://revistaaisthesis.uc.cl/index.php/RAIT/article/view/62971/53865 | |
dc.rights | Derechos de autor 2023 Antonio Rivera García | es-ES |
dc.rights | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 | es-ES |
dc.source | AISTHESIS: Revista Chilena de Investigaciones Estéticas; No. 74 (2023): Aisthesis Nº 74; 218-242 | en-US |
dc.source | AISTHESIS: Revista Chilena de Investigaciones Estéticas; Núm. 74 (2023): Aisthesis Nº 74; 218-242 | es-ES |
dc.source | 0718-7181 | |
dc.subject | Iconoclastia | es-ES |
dc.subject | museificación | es-ES |
dc.subject | obra de arte | es-ES |
dc.subject | subjetividad neoliberal | es-ES |
dc.subject | tecnología del cuidado | es-ES |
dc.title | «museification» of the political community in Boris Groys:: Iconoclasm, aesthetic technology of care and critique of neoliberalism | en-US |
dc.title | La «museificación» de la comunidad política en Boris Groys: Iconoclastia, tecnología estética del cuidado y crítica del neoliberalismo | es-ES |
dc.type | info:eu-repo/semantics/article | |
dc.type | info:eu-repo/semantics/publishedVersion | |
dc.type | Artículos | es-ES |